Renault
De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.
Ook volgend jaar zal je weer heel wat nieuwe modellen kunnen kopen, maar er zijn ook een aantal nieuwkomers die we in 2023 voor het eerst in hun definitieve vorm te zien zullen krijgen. We kiezen er 10 niet te missen exemplaren uit.
Het 100% elektrische e-tron gamma van Audi blijft groeien. Het elektrische SUV-aanbod wordt volgend jaar verder uitgebreid met de Q6 e-tron en Q6 e-tron Sportback, die hun PPE-platform delen met de elektrische Porsche Macan. Op een berline en een break, in de vorm van de A6 e-tron en A6 e-tron Avant op hetzelfde platform, is het nog wachten tot 2024.
De huidige 5 Reeks gaat al heel wat jaren mee, en dus werkt het Beierse merk aan een vervanger. En zoals dat de afgelopen jaren traditie geworden is bij BMW, mogen we die meteen ook verwachten als 100% elektrisch ‘i’-model, de i5.
De definitieve vorm van de nostalgische maar elektrische Renault 4 en 5 en de Scénic volgens een nieuw recept krijgen we misschien ook te zien in 2023, maar een andere langverwachte nieuwkomer van de Franse groep is de Dacia Bigster. Hij moet de grote broer worden van de populaire Duster, en scoren met het vaste recept van het Roemeense merk: de ruimte van een hoger segment voor de prijs van een lager segment.
Veel is er nog niet geweten over de nieuwe 100% elektrische SUV van Ford, alleen dat hij op het MEB-onderstel van Volkswagen gebouwd zal worden… in de Ford-fabriek in Keulen. Het is dus aan dit model dat we het verdwijnen van de Fiesta te danken hebben. Ford kan maar beter iets leuks in petto hebben om dat goed te maken!
Na de Ioniq 5 en de gloednieuwe Ioniq 6, is het in 2023 logischerwijs tijd voor de… Ioniq 7. Die grote SUV zal zijn inspiratie putten uit de Seven Concept die het Koreaanse merk in 2021 onthulde, en zoals we ondertussen gewoon zijn van Hyundai zal het productiemodel waarschijnlijk heel wat van de designelementen van de concept car behouden.
Ook Kia, dat deel uitmaakt van dezelfde groep als Hyundai, komt met een grote SUV. Die EV9 zal zijn onderstel en technologie delen met de Ioniq 7, maar natuurlijk zijn eigen design krijgen. Qua specificaties zal de EV9 waarschijnlijk niet al te veel afwijken van de EV6, die nog enkele weken de Europese auto van het jaar blijft.
Op de Tesla Roadster is het nog altijd wachten (en komt die er wel in cabrioversie?), en de eerste 500 exemplaren van de Polestar 6 zijn inmiddels uitverkocht, maar de kopers moeten nog wachten tot 2026 voor de levering. Het ziet er dus naar uit dat de MG Cyberster de allereerste productiemodel van een elektrische cabrio wordt die je zal kunnen kopen. Tenzij Wiesmann zich haast met de definitieve versie van zijn ‘Project Thunderball’.
Mini komt met heel wat nieuws het komende jaar, met onder andere een nieuwe driedeurs en een nieuwe Countryman die zijn onderstel deelt met de BMW (i)X1. Zowel de kleine Mini als de SUV zullen als 100% elektrisch model en met een verbrandingsmotor verkrijgbaar zijn. En misschien krijgen we in 2023 zelfs de definitieve versie te zien van de Aceman, de nieuwe compacte SUV van het merk.
Of eerder de elektrische Macan, want de huidige generatie met verbrandingsmotor zal in eerste instantie blijven bestaan. De Macan EV krijgt de elektrische 800 Volt architectuur van het PPE platform dat samen met Audi ontwikkeld werd. Deze toekomstige Macan EV zal op technisch vlak een neef zijn van de toekomstige Audi Q6 e-tron.
De productieversie van de Volkswagen ID. Aero Concept (foto), de elektrische tegenhanger van de Passat, krijgt waarschijnlijk de naam ID. 7. En lang zouden we er niet meer op moeten wachten, want hij zou begin januari voorgesteld worden op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Nog even geduld en ondertussen klinken op de start van een goed autojaar 2023!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Renault 5 E-Tech wordt op 26 februari voorgesteld met een autonomie van 400 km en een batterij van 52 kWh. Een kleiner pakket van 40 kWh moet later een vanafprijs van 25.000 euro mogelijk maken.
Kia heeft de Sorento grondig herzien voor 2024 met een nieuwe look voor zowel het koetswerk als het interieur.
De Tesla Model 3 krijgt opnieuw een sportieve topversie in de eerste helft van volgend jaar. En het zou de moeite moeten zijn...
Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.