Hyundai
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
De ‘Concours d'élégance’ van de Zoute Grand Prix bracht dit jaar 75 uitzonderlijke wagens samen. We kiezen er enkele uit!
Afgelopen weekend lokte de Zoute Grand Prix weer heel wat kijklustigen naar de mondaine badstad. Naast de traditionele classics en moderne GT's die de straten vulden met melodieuze klanken en natuurlijk de exclusieve veiling van Bonhams, vond op het gemillimeterde gras van de Zoute Royal Golf Club opnieuw de prestigieuze Concours d' élégance plaats. 75 uitzonderlijke pareltjes werden er beoordeeld op hun staat, originaliteit en verhaal. We kozen er 10 persoonlijke favorieten uit, waarbij kiezen altijd een beetje verliezen is...
Verliezen was er echter niet bij voor deze Ferrari, want hij werd bekroond tot ‘Best of Show’ bij de na-oorlogse wagens. De prachtige coupé is dan ook in een onberispelijke staat. De 212 Inter heeft een 2.6 liter grote Colombo V12 onder de kap en werd in 1951 voorgesteld op het Salon van Brussel.
Voor de auto met de meeste cilinders moest je bij de V16 van de Auto Union Type C zijn. Het is met dit soort ‘Silberpfeilen’ dat Duitse autobouwers in de jaren ‘30 records braken, waarbij onder andere Bernd Rosenmeyer het leven liet. Audi Tradition zorgde ook voor een latere Type D.
Niet één, maar twee exemplaren van de Bugatti EB110 GT kon je van dichtbij ontdekken in Knokke. Het model was misschien niet het grootste kassucces van het merk, maar het was wel de start van het Bugatti in het moderne tijdperk, en de voorvader van de Veyron en Chiron.
De Pantera die in de jaren ‘70 en ‘80 op menig slaapkamermuur terug te vinden was, vond je ook in Knokke, maar de veel zeldzamere De Tomaso Vallelunga is net wat ongewoner. Het verhaal van de verleidelijke viercilinder coupé kon je eerder al lezen op VROOM.be.
En nu we het toch over De Tomaso hebben: de nieuwste auto op het gras van de Zoute Royal Golf Club was de P72, die het merk opnieuw op de kaart moet zetten. Ook in het Prado-paviljoen op de zeedijk, waar verschillende merken hun exclusieve modellen toonden aan VIP-genodigden, kon je de P72 bewonderen.
Van de nieuwste wagen op het golfterrein gaan we naar het oudste model. Neen, deze ‘Torpédo’ werd niet gebouwd in de Belgische stad Spa, maar wel door het Italiaanse Società Piemontese Automobili. Ondanks zijn leeftijd van meer dan 100 jaar, is deze vooroorlogse klassieker toch in staat om 110 km/u te halen… als je durft.
Geen concours d’élégance zonder Ferrari! Naast de lange rij 250’s, F40’s, een F50 en heel wat andere pareltjes, viel deze 512 BB LM op, die onder andere deelnam aan de 24 Uren van Le Mans. Naast zijn woeste look zorgden de oorverdovende strijdkreten van zijn 550 pk sterke 5.0 liter flat-12 ook voor vertier.
De Jensen Interceptor is voor velen een bekend zicht, maar zijn voorganger, de 541, is veel minder bekend. In het totaal werden er 226 exemplaren van de reeks gebouwd, met vanaf 1960 ook deze ‘S’ versie met open grille. Onder de motorkap zit een 150 pk sterke 4 liter zes-in-lijn.
Nog zeldzamer is deze Lancia Sport Zagato Prototipo. Er werd er immers maar één van gebouwd door Zagato, met het koetswerk van de Flavia Zagato op het onderstel van zijn opvolger, de Fulvia. Hij reed voor Lancia de Targa Florio in 1964 en stond daarmee aan de wieg van het ‘HF SquadraCorse’ raceteam waarmee het merk later nog enkele keren wereldkampioen rally zou worden.
Eindigen doen we niet met één auto, maar wel met een familie, die van de Speedsters bij Porsche. Op de Concours d’élégance waren verschillende generaties te zien, van de oorspronkelijke 356 Speedster tot de meest recente Speedster-versie van de 911 en alle versies daartussenin.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...
Onze eerste indruk van de Dacia Duster 2024 was zeer positief. Dit zijn onze favoriete belangrijkste features van de betaalbare SUV.
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Onze spionnen hebben een nog goed gecamoufleerd exemplaar van de elektrische Mercedes CLA gespot, maar zijn grote remmen en spoiler verklappen dat het model van AMG komt...