1. De Model 3 is een
kleine Model S
Als je naar het design kijkt, zie je dat de
inspiratie niet ver werd gezocht: de Model 3 heeft veel weg van de grotere
Model S. Alleen is deze 3 natuurlijk iets kleiner: 4,68 meter lang, 1,85 meter
breed en 1,47 meter hoog.
2. De Model 3 is meer dan
gewoon een kleine Model S
Dit moet de “betaalbare Tesla” worden. Daarom
bestaat het koetswerk niet volledig uit (duur) aluminium, maar voor een groot
deel ook uit (betaalbaarder) staal. Ook gimmicks zoals de automatisch
uitspringende deurklinken laat deze Model 3 achterwege.
3. Het interieur telt
welgeteld zes knoppen
Minimalisme staat centraal in het interieur van
de Model 3. Dat betekent: vier knoppen voor de bediening van de elektrische
ruiten, twee knoppen op het stuurwiel voor de bediening van het 15 duim grote
centrale scherm. Dat scherm is uiteraard ook een touchscreen en bedient alles
van rijmodi tot verwarming en spiegelverstelling. Voor de rest vind je leder,
hout en vijf volwaardige zitplaatsen.
4. De Model 3 is
beschikbaar in twee versies
Een versie met een theoretisch rijbereik van
350 kilometer en een met een rijbereik van 500 kilometer. Omgerekend zou de
batterijcapaciteit van de basisversie 50 tot 60 kWh bedragen, en die van de
grotere versie 75 tot 80 kWh. De basisversie sprint naar 100 km/u in 5,7
seconden en gaat door tot 210 km/u, de topversie doet 5,2 seconden over
dezelfde oefening en heeft een topsnelheid van 225 km/u.
5. De Model 3 kost $
35.000… in theorie
De Model 3 moet dus de “betaalbare Tesla”
worden. Daarom wordt er graag geschermd met de basisprijs van 35.000 dollar.
Die prijs kan je bij ons niet zomaar omrekenen naar euro: er moet nog btw
worden bijgeteld, enzovoort. Wil je de versie met groter rijbereik, dan komt er
in de VS nog eens 9.000 dollar bij.
6. De Model 3 heeft
alles om autonoom te kunnen rijden
Standaard is de Model 3 uitgerust met alle
radars, camera’s en sensoren om autonoom te kunnen rijden. Voor de software
moet je weliswaar bijbetalen: in een eerste fase betaal je 5.000 dollar voor de
software voor de uitgebreide adaptieve snelheidsregelaar, en nadien betaal je
nog eens 3.000 dollar om echt volledig autonoom te kunnen rijden. Die software
krijgt de auto doorgestuurd in de vorm van updates.
7. Je kan je Model 3
ook verhuren
Openen en sluiten doe je de Model 3 met een app
op je smartphone. Maar wees gerust: er is een reservesleutel in de vorm van een
bankkaart voor noodgevallen. Die app opent heel wat mogelijkheden voor autodelen:
zo denkt Elon Musk aan een “Airbnb-achtig” verhuur van je Tesla wanneer die
niet gebruikt wordt. Via een app kunnen andere gebruikers je Model 3 reserveren
wanneer je hem niet nodig hebt.
8. De Model 3 krijgt
toegang tot het Supercharger-netwerk
Net als met de andere Tesla-modellen krijg je
met de Model 3 toegang tot Tesla’s Supercharger-netwerk. Daar kan je op 30
minuten tijd zo’n 270 kilometer aan rijbereik “tanken”. Nieuwe Tesla-klanten
kunnen niet langer gratis gebruik maken van het Supercharger-netwerk.
9. Voorlopig kan je
alleen de versie met groter rijbereik bestellen
De eerste exemplaren die Tesla van de Model 3
produceert, zijn de exemplaren met de grotere batterijcapaciteit. Later komt
daar de versie met de basiscapaciteit bij. Daarna plant Tesla de
vierwielaangedreven Dual Motor-versie.
10. Tesla verwacht
productieproblemen
Omdat Tesla vergeleken met andere constructeurs
nog een relatief jong en onervaren bedrijf is, verwacht het de eerste zes
maanden de nodige opstartproblemen voor de productie vlot verloopt. Het is dan
ook geen toeval dat de eerste 30 klanten die hun Model 3 geleverd kregen,
allemaal Tesla-werknemers zijn. Zij kunnen het nieuwe model daardoor als een
soort “bètatesters” als eerste testrijden. Bestel je vandaag een Model 3, dan
kijk je op tegen een wachtlijst van minstens twee jaar…