2020 was een goed jaar voor de verkeersveiligheid

Het aantal doden op de weg is gedaald.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 19 februari 2021
  • Divers

Vias, het Belgische instituut voor verkeersveiligheid, heeft de statistieken van 2020 gepubliceerd rond ongevallen en verkeersdoden. Aangezien tijdens de lockdowns het aantal verplaatsingen sterk is gedaald en we werden gedwongen tot thuiswerken en avondklokken is het aantal verkeersongevallen met letselschade met 20 procent gedaald. Ook het totale aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) is gezakt, met wel 22,5 procent, terwijl het aantal verkeersdoden 21,7 procent lager lag dan in 2019. De daling is vast te stellen in alle gewesten van het land, maar Waals-Brabant en Oost-Vlaanderen zagen net meer verkeersdoden.

Een andere trend die deze mooie balans komt verstoren: het aantal slachtoffers op snelwegen is in 2020 gestegen. De voorbije jaren vielen daar namelijk gemiddeld 32 overlijdens te betreuren, maar in 2020 waren dat er 42. Vias denkt dat sommige bestuurders het gaspedaal wat dieper hebben ingedrukt omdat de wegen wat minder druk waren.

De algemene cijfers mogen dan wel positief zijn, maar Vias betreurt dat het doel om het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 met 50 procent te verlagen niet is gehaald. We zijn niet eens aan de 40 procent geraakt.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Volvo Cars.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km