Vergeten concept: Lotus Emotion, een gerecyclede Bugatti?

Het was bedoeld om een van de meest controversiële supercars aller tijden te worden, maar eindigde als een vergeten concept. Dit is het trieste verhaal van de Lotus Emotion.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 maart 2023
  • Divers

We gaan terug naar het einde van de jaren 80. Romano Artioli, een rijke Italiaanse zakenman, besloot een legendarisch merk uit het verleden nieuw leven in te blazen: Bugatti! Hij liet een waanzinnige fabriek bouwen en nam de beste ingenieurs in dienst. Uiteraard kan zo'n luxueus project de aandacht trekken van carrosseriebedrijven, vooral de bedrijven die zich in moeilijkheden bevonden, zoals Bertone!

Daarom besloot Bertone om Bugatti een sportwagenconcept voor te stellen met futuristische en aerodynamische lijnen. Het herrezen merk was echter niet overtuigd. Daarop besloot de Italiaanse carrosseriebouwer vervolgens om het project op een andere manier in te zetten. Dit project vereiste namelijk een significante investering dus zou het maar beter resulteren in iets concreets! Bertone zag een kans bij Lotus, waar de Esprit een verouderd model was. Daarom doopte de carrosseriebouwer zijn model om tot een Lotus en plaatste er een 2,2 liter turbo-motor van de Esprit SE in, samen met enkele logo's van het Britse merk!

Verbluffende, theoretische prestaties!

Hoewel hij niet kon rijden, kondigde Bertone verbluffende (theoretische) prestaties aan. Zeker voor zo'n kleine motor: een topsnelheid van 273 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden! Bovendien paste het concept bij de geest van het merk uit Hethel, met zijn compacte afmetingen: iets meer dan 4 meter lang. Helaas was de Britse fabrikant niet erg enthousiast en de "Lotus" Emotion zou dus in de vergetelheid raken. Dit ondanks zijn spectaculaire lijnen…


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km