3 auto’s die werden gezien als “Franse Porsches”

Heel wat constructeurs zijn jaloers op het succes van de Porsche 911. In Frankrijk hebben velen geprobeerd om een alternatief voor de Duitser te bedenken. Dit zijn er drie van…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 juni 2020
  • Divers

1.      Alpine A310

3 auto’s die werden gezien als “Franse Porsches”

De Alpine A310 kreeg de bijnaam “de Franse Porsche” en moest het stokje van de A110 overnemen. De filosofie was geëvolueerd: dit was geen ultrasportieve berlinette meer maar een 2+2 GT. De Alpine A310 toonde zich heel evenwichtig op de weg maar zondigde door zijn V6 die wat klasse miste en door zijn heel goedkope afwerking. Toch kende hij een mooie carrière: van 1971 tot 1985 zijn bijna 11.500 exemplaren gebouwd. De vroege modellen met viercilindermotor zijn vandaag het meest gegeerd.

2.      Venturi 260

3 auto’s die werden gezien als “Franse Porsches”

In 1989 lanceerde Porsche de eerste nieuwe generatie van de 911 sinds 1963, de 964. In Frankrijk stelde het kleine en ambachtelijke Venturi de 260 voor, een verleidelijke coupé met strakke lijnen en een centraal achterin ingeplante motor. Zijn V6 PRV was niet overdreven verfijnd, maar dankzij drukvoeding schopte hij het tot 260 pk. Daarmee benaderden zijn prestaties die van de 911 Turbo, en als kers op de taart volgde nog een 400 GT-versie met meer dan 400 pk. De verkoopcijfers bleven echter veel te laag…

3.      Ligier JS2

3 auto’s die werden gezien als “Franse Porsches”

Tegen het einde van de jaren 1960 had Porsche de 911 steeds maar weer verder verfijnd. Met zijn verlengde wielbasis reed hij eindelijk wat stabiel terwijl zijn motor groter en krachtiger werd. Hij was de nieuwe referentie geworden. In Frankrijk bedacht Ligier een antwoord: een balkenchassis, een elegant koetswerk en achterin een V6 van Ford of van Maserati met vermogens van 170 tot 200 pk. Maar ondanks zijn pure inborst kende de JS2 slechts een bescheiden succes: er zijn minder dan 100 exemplaren van gemaakt.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km