3 commerciële flops van BMW

M1, Z1 en C1, vervloekte namen?

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 14 januari 2022
  • Divers

Je kan dan nog de meest gerespecteerde autobouwer op de planeet zijn, het is geen garantie dat je geen foute beslissingen neemt op commercieel vlak. Dat bewijzen deze modellen, die ondanks hun tegenvallende resultaten toch een impact hadden op de autogeschiedenis. 

BMW M1


Aan het eind van de jaren '70 wilde BMW zich lanceren in de autosport. Om dat te doen, ontwikkelde een handvol ingenieurs de M1 concept car. Door productieproblemen werd de homologatie voor de competitie echter uitgesteld en daarna opgegeven. Racepiloot Jochen Neerpasch, hoofd van de jonge firma M GmbH en voormalig racedirecteur bij Ford en BMW, bedacht daarom in 1979 de Procar-reeks, een competitie waaraan alleen BMW M1's deelnamen en die voor elke Formule 1 grand prix gehouden werd. Tegelijkertijd werd besloten een M1 te ontwikkelen voor op de openbare weg... Een heel slecht idee! Het interieur werd nauwelijks aangepast, wat hem erg oncomfortabel en spartaans maakte. Ook de kost zou een probleem zijn, met een prijs die dicht bij die van Ferrari lag. Ondanks zijn goede prestaties en efficiënte rijeigenschappen kon deze zescilinder coupé nooit concurreren met zijn Italiaanse rivalen, die acht of zelfs twaalf cilinders hadden. Vandaag is hij uiteraard zeldzaam (460 exemplaren werden geassembleerd van 1978 tot 1981) en erg moeilijk te vinden op de tweedehandsmarkt!


BMW Z1


De BMW Z1, waarvan tussen 1989 en1991 zo'n 8.000 exemplaren gebouwd werden, zou aanvankelijk een stijlstudie blijven. Het model, het resultaat van het talent van de ontwerpers van de afdeling BMW Technik GmbH, werd in juli 1986 als prototype gebouwd. Hij viel meteen in de smaak bij de bazen van het merk en Eberhard von Kuenheim, de CEO van BMW in die tijd, overwoog zelfs een tweede exemplaar te laten bouwen voor zijn zoon. Door dit algemene enthousiasme werd uiteindelijk besloten de productie te starten! Maar de Z1 was duur, erg duur zelfs (evenveel als een 7 Reeks uit die tijd!), vooral omwille van de deuren met hun bijzondere mechaniek. Om het model winstgevend te maken, zouden er elk jaar 30.000 van verkocht moeten worden! Maar twee jaar na de lancering stopt BMW met geld in het project te steken, bij gebrek aan voldoende kopers.


BMW C1


Achter de C1 scooter zit een briljant en wat avant-gardistisch idee: het autoverkeer in grote steden ontlasten met behulp van een comfortabele en veilige tweewieler, voorzien van een dak en een veiligheidsgordel. Dankzij deze twee elementen moest de bestuurders zelfs geen helm dragen. Ongezien! Toen het model op de markt kwam, wogen de nadelen die inherent zijn aan zijn originaliteit al snel zwaarder dan de voordelen: hij kostte even veel als een kleine auto, er was heel wat turbulentie als je achter het stuur zat, hij was gevoelig voor zijwind, ingewikkeld bij achteruit manoeuvreren, en er kwam ondanks het dak heel wat regen binnen in het passagierscompartiment... Zelfs de early adopters gaven het uiteindelijk op! Nadat tussen 2000 en 2003 zo'n 33.714 C1's gebouwd waren, werd de commercialisering van het model gestaakt en werd de naam C1 verkocht aan de PSA groep.



Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: BMW AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km