30 procent van alle Europese laadpalen staat in één land

En 70 procent van alle oplaadpunten in de EU is verdeeld over slechts drie naties. Er is nog werk aan de winkel…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 02 juli 2021

De ACEA, de vereniging die de belangen van de Europese auto-industrie verdedigt, heeft het aantal laadpalen in Europa geteld en komt tot een aantal straffe conclusies. Zo blijkt dat 29,7 procent van alle laadpalen in Europa in Nederland staat. Onze noorderburen zetten al een paar jaar sterk in op de elektrificatie van hun wagenpark en dat is aan de cijfers te zien: er zijn in Nederland liefst 66.665 publieke laadpunten te vinden. Op de tweede en derde plaats staan Frankrijk (45.751 laadpunten) en Duitsland (44.538 laadpunten), elk goed voor ruwweg 20 procent van alle laadstations in Europa. Dat betekent dus dat 70 procent van alle laadpunten van het continent te vinden zijn op 23 procent van de oppervlakte van de EU – en omgekeerd, dat de overige 77 procent van Europa slechts 30 procent van de infrastructuur heeft. En België? Wij hebben 3,8 procent van alle openbare laadpunten van de EU, maar ons land neemt ook maar 0,8 procent van de totale oppervlakte van de Unie in.

Rijke en arme landen

De ACEA trekt de opvallende conclusie dat vooral de rijkere EU-landen ver staan met de uitrol van hun laadinfrastructuur. De top 5 van landen met de meeste laadpunten zijn Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Zweden, terwijl de minst goed bedeelde landen doorgaans in Oost- of Zuid-Europa te vinden zijn. De ACEA vraagt de EU daarom om verplichte doelstellingen op te leggen voor alle lidstaten rond de ontwikkeling van een oplaadinfrastructuur. In één adem vraagt de vereniging ook naar meer waterstoftankstations in de EU.

Noorwegen?

Maar Noorwegen was toch kampioen in elektrisch rijden, hoe kan het dat die niet eens in de top 3 staan? Simpel: de ACEA kijkt enkel naar EU-lidstaten, en Noorwegen maakt geen deel uit van de Unie. Ook het Verenigd Koninkrijk, dat ook een vrij goede infrastructuur voor EV’s heeft, is trouwens niet in de studie opgenomen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: ACEA.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km