30 procent van alle Europese laadpalen staat in één land

En 70 procent van alle oplaadpunten in de EU is verdeeld over slechts drie naties. Er is nog werk aan de winkel…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 02 juli 2021

De ACEA, de vereniging die de belangen van de Europese auto-industrie verdedigt, heeft het aantal laadpalen in Europa geteld en komt tot een aantal straffe conclusies. Zo blijkt dat 29,7 procent van alle laadpalen in Europa in Nederland staat. Onze noorderburen zetten al een paar jaar sterk in op de elektrificatie van hun wagenpark en dat is aan de cijfers te zien: er zijn in Nederland liefst 66.665 publieke laadpunten te vinden. Op de tweede en derde plaats staan Frankrijk (45.751 laadpunten) en Duitsland (44.538 laadpunten), elk goed voor ruwweg 20 procent van alle laadstations in Europa. Dat betekent dus dat 70 procent van alle laadpunten van het continent te vinden zijn op 23 procent van de oppervlakte van de EU – en omgekeerd, dat de overige 77 procent van Europa slechts 30 procent van de infrastructuur heeft. En België? Wij hebben 3,8 procent van alle openbare laadpunten van de EU, maar ons land neemt ook maar 0,8 procent van de totale oppervlakte van de Unie in.

Rijke en arme landen

De ACEA trekt de opvallende conclusie dat vooral de rijkere EU-landen ver staan met de uitrol van hun laadinfrastructuur. De top 5 van landen met de meeste laadpunten zijn Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Zweden, terwijl de minst goed bedeelde landen doorgaans in Oost- of Zuid-Europa te vinden zijn. De ACEA vraagt de EU daarom om verplichte doelstellingen op te leggen voor alle lidstaten rond de ontwikkeling van een oplaadinfrastructuur. In één adem vraagt de vereniging ook naar meer waterstoftankstations in de EU.

Noorwegen?

Maar Noorwegen was toch kampioen in elektrisch rijden, hoe kan het dat die niet eens in de top 3 staan? Simpel: de ACEA kijkt enkel naar EU-lidstaten, en Noorwegen maakt geen deel uit van de Unie. Ook het Verenigd Koninkrijk, dat ook een vrij goede infrastructuur voor EV’s heeft, is trouwens niet in de studie opgenomen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Door credits te kopen bij de elektrische autobouwer vermijden de Britten Europese boetes.

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

De Italiaanse designer en bedenker van de oorspronkelijke Countach is niet te spreken over de moderne herinterpretatie van het model door Lamborghini. En dat laat hij luid en duidelijk blijken…

Geheime toekomstige Pagani al uitverkocht

Geheime toekomstige Pagani al uitverkocht

De opvolger van de Huayra zou “niet meer dan 300 keer” worden gemaakt en komt er in twee smaken.

Chevrolet Corvette Z06: het monster is los

Chevrolet Corvette Z06: het monster is los

Twee jaar na de ‘beschaafde’ versie stelt Chevrolet de Z06-variant voor van zijn Corvette. Die is gemener, krachtiger en luidruchtiger dan de Stingray en helemaal op het circuit afgestemd.

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

2,8 /5 Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 20.990

Diesel, Manueel

€ 37.510
14 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.596

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 53.000
2020
17.500 km

Benzine, Automaat

€ 62.900
32.500 km

Diesel, Automaat

€ 16.990
94.121 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 59.950
2020
14.021 km