BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De ACEA, de vereniging die de belangen van de Europese auto-industrie verdedigt, heeft het aantal laadpalen in Europa geteld en komt tot een aantal straffe conclusies. Zo blijkt dat 29,7 procent van alle laadpalen in Europa in Nederland staat. Onze noorderburen zetten al een paar jaar sterk in op de elektrificatie van hun wagenpark en dat is aan de cijfers te zien: er zijn in Nederland liefst 66.665 publieke laadpunten te vinden. Op de tweede en derde plaats staan Frankrijk (45.751 laadpunten) en Duitsland (44.538 laadpunten), elk goed voor ruwweg 20 procent van alle laadstations in Europa. Dat betekent dus dat 70 procent van alle laadpunten van het continent te vinden zijn op 23 procent van de oppervlakte van de EU – en omgekeerd, dat de overige 77 procent van Europa slechts 30 procent van de infrastructuur heeft. En België? Wij hebben 3,8 procent van alle openbare laadpunten van de EU, maar ons land neemt ook maar 0,8 procent van de totale oppervlakte van de Unie in.
De ACEA trekt de opvallende conclusie dat vooral de rijkere EU-landen ver staan met de uitrol van hun laadinfrastructuur. De top 5 van landen met de meeste laadpunten zijn Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Zweden, terwijl de minst goed bedeelde landen doorgaans in Oost- of Zuid-Europa te vinden zijn. De ACEA vraagt de EU daarom om verplichte doelstellingen op te leggen voor alle lidstaten rond de ontwikkeling van een oplaadinfrastructuur. In één adem vraagt de vereniging ook naar meer waterstoftankstations in de EU.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.