30 procent van alle Europese laadpalen staat in één land

En 70 procent van alle oplaadpunten in de EU is verdeeld over slechts drie naties. Er is nog werk aan de winkel…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 02 juli 2021
  • 1.184 weergaven

De ACEA, de vereniging die de belangen van de Europese auto-industrie verdedigt, heeft het aantal laadpalen in Europa geteld en komt tot een aantal straffe conclusies. Zo blijkt dat 29,7 procent van alle laadpalen in Europa in Nederland staat. Onze noorderburen zetten al een paar jaar sterk in op de elektrificatie van hun wagenpark en dat is aan de cijfers te zien: er zijn in Nederland liefst 66.665 publieke laadpunten te vinden. Op de tweede en derde plaats staan Frankrijk (45.751 laadpunten) en Duitsland (44.538 laadpunten), elk goed voor ruwweg 20 procent van alle laadstations in Europa. Dat betekent dus dat 70 procent van alle laadpunten van het continent te vinden zijn op 23 procent van de oppervlakte van de EU – en omgekeerd, dat de overige 77 procent van Europa slechts 30 procent van de infrastructuur heeft. En België? Wij hebben 3,8 procent van alle openbare laadpunten van de EU, maar ons land neemt ook maar 0,8 procent van de totale oppervlakte van de Unie in.

Rijke en arme landen

De ACEA trekt de opvallende conclusie dat vooral de rijkere EU-landen ver staan met de uitrol van hun laadinfrastructuur. De top 5 van landen met de meeste laadpunten zijn Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië en Zweden, terwijl de minst goed bedeelde landen doorgaans in Oost- of Zuid-Europa te vinden zijn. De ACEA vraagt de EU daarom om verplichte doelstellingen op te leggen voor alle lidstaten rond de ontwikkeling van een oplaadinfrastructuur. In één adem vraagt de vereniging ook naar meer waterstoftankstations in de EU.

Noorwegen?

Maar Noorwegen was toch kampioen in elektrisch rijden, hoe kan het dat die niet eens in de top 3 staan? Simpel: de ACEA kijkt enkel naar EU-lidstaten, en Noorwegen maakt geen deel uit van de Unie. Ook het Verenigd Koninkrijk, dat ook een vrij goede infrastructuur voor EV’s heeft, is trouwens niet in de studie opgenomen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi: ‘Competition’-uitvoeringen van de RS 4 Avant en RS 5

Audi voorziet Competition en Competition Plus versies van zijn RS 4 Avant en RS 5. Kwestie van de meest veeleisende bestuurders nog wat meer rijplezier te bieden.

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Fisker Pear: elektrisch voor minder dan 30.000 dollar, dat ziet er zo uit!

Geen echte crossover, noch een stadswagen waarschuwt Henrik Fisker: “De PEAR wordt een revolutionair elektrisch voertuig dat in geen enkel bestaand segment thuishoort.”

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

De toekomstige BMW XM in 7 cijfers

Binnenkort kunnen we eindelijk de ‘Super-SUV’ van BMW ontdekken zonder camouflage. In afwachting van zijn officiële voorstelling bekijken we deze toekomstige XM met al zijn superlatieven al eens aan de hand van 7 cijfers.

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Dit is Hoonipigasus, het monster van Ken Block voor Pikes Peak!

Met 1.400 pk voor amper 1.000 kg mikt de Amerikaanse piloot met dit ding op de eerste plaats in de mythische race!

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

Te koop: een Renault Fuego die eigendom was van de familie Ceaușescu

De startprijs voor deze auto uit de jaren ‘80: € 500!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km