30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 14 oktober 2021
  • Sector

Onlangs deelde Herbert Diess, de CEO van Volkswagen, tijdens een toezichtraad van het bedrijf zijn vrees rond de toekomst van het bedrijf, en had het daarbij over te hoge kosten in vergelijking met de concurrentie. Een vrees, zo schrijft de Duitse krant Handelsblatt, die het “één op de vier arbeidsplaatsen zou kunnen bedreigen” en zou kunnen leiden tot “het schrappen van zo’n 30.000 banen” bij Volkswagen. 

Na deze op zijn minst zorgwekkende uitlatingen deed de entourage van de VW-baas er alles aan om de uitspraken wat te temperen. Herbert Diess bracht “speculaties over een extreem scenario” naar buiten die verwijzen naar de introductie van de vierdagenweek in 1994, die “destijds meer dan 30.000 banen redde,” nuanceerde een bron bij de vakbond die deel uitmaakt van het toezichtraad. Er is echter wel een “consensus” dat “indien de nodige aanpassingen niet gedaan worden in de komende jaren, het in het extreme geval gevolgen zou kunnen hebben op de tewerkstelling,” benadrukte dezelfde bron. Volkswagen zal dus zonder aarzelen zijn industrieel model moeten herzien, dat leidt geen twijfel. 

Paradigmaverschuiving

Vandaag de dag is er voor de productie van een model met verbrandingsmotor meer handenarbeid nodig dan voor een 100% elektrisch model. Gezien de recente evolutie van de markt zien heel wat autobouwers zich genoodzaakt om keuzes te maken, waaronder die voor een 100% elektrisch gamma. En dat terwijl een nieuw soort concurrentie, één die net gespecialiseerd is in elektrische mobiliteit, kan starten van een wit blad om nieuwe producten te ontwikkelen zonder daarbij gebruik te maken van bestaande infrastructuur. Op die manier beschikt het over een efficiëntere en dus minder dure productie. 

Enkele dagen geleden maakte Toyota, bij monde van Akio Toyoda, de CEO van ‘s werelds grootste autobouwer, een gelijkaardige bedenking nu Japan de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor wil verbieden tegen 2035. In die context bevestigde Toyoda dat een 100% elektrisch wagenpark in Japan zou bijdragen aan het schrappen van zowat 5,5 miljoen jobs in het land! Dat zijn alle arbeiders actief in de lokale autosector… Misschien een wat extreme voorstelling, maar het geeft de spanning aan die vandaag de dag heerst in de auto-industrie. 


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: van onbekend merk tot niet meer weg te denken autobouwer!

Vergeten concept: van onbekend merk tot niet meer weg te denken autobouwer!

Het Salon van Turijn, 1974. Deze auto trekt met zijn scherpe en avant-gardistische lijnen de aandacht van het publiek. Nochtans was het merk dat deze coupé toonde nog redelijk onbekend!

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Jaguar Land Rover koopt CO2-credits bij Tesla

Door credits te kopen bij de elektrische autobouwer vermijden de Britten Europese boetes.

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

De Italiaanse designer en bedenker van de oorspronkelijke Countach is niet te spreken over de moderne herinterpretatie van het model door Lamborghini. En dat laat hij luid en duidelijk blijken…

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

2,8 /5 Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 20.990

Diesel, Manueel

€ 37.510
14 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.596

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 2.995
106.094 km

Diesel, Automaat

€ 11.999
114.444 km
€ 11.750
83.347 km

Diesel, Manueel

€ 8.999
111.381 km