3D-printer helpt bij autoproductie

Steeds meer autofabrikanten gebruiken 3D-printers in hun productieproces. Hiermee kan op een goedkopere manier assemblagegereedschap gemaakt worden, bijvoorbeeld voor de Opel Adam.

  • Van den Bogaert Robin
  • 21 augustus 2014

Het principe van de 3D-printer verschilt eigenlijk niet zoveel met dat van een klassieke printer die je gebruikt om papieren af te printen. De computer verwerkt een structuur of plan en stuurt deze gegevens naar de printer, die allerhande stoffen (plastic, inkt, cement, …) ‘afdrukt’ zodat een nieuw voorwerp ontstaat. De toepassingen zijn gigantisch en zullen de volgende jaren een grote invloed hebben op de wijze waarop consumptiegoederen gebouwd en verkocht worden. Wie weet kopen we binnenkort gewoon een plan en laten we de productie over aan onze 3D-printer?

In de auto-industrie is het vandaag al realiteit. Met 3D-printers kunnen autofabrikanten fors besparen op hun productiekosten, al zijn de toestellen niet goedkoop. In het Volkswagen Electronic Research Lab in Sillicon Valley staat bijvoorbeeld al sinds 2011 een 3D-printer. Deze printer kost 300.000 dollar en kan complexe onderdelen maken, bijvoorbeeld voor conceptcars.

Opel gebruikt 3D-printers om assemblagegereedschap goedkoper en sneller te vervaardigen. Voor de productie van de Adam Rocks gebruikt de autofabrikant in Eisenach een mal (een vaste vorm) uit een 3D-printer om het logo met de naam ‘Adam’ op de zijruit aan te brengen. Om de voorruit te plaatsen, gebruikt Opel een plaatsingsgeleider die met een 3D-printer werd gemaakt.  Ander gereed­schap uit de printer wordt gebruikt om de chromen drempelplaat in de deuropeningen of het canvasdak te installeren.

"Dit stelt ons in staat de onderdelen snel aan te passen. Als er iets aan de auto verandert, kunnen we het gereedschap met slechts enkele muisklikken aanpassen”, verklaart Opel-ingenieur Sascha Holl. "Met het 3D-printingproces kunnen we elke denkbare vorm produceren. In tegenstelling tot conventionele productietechnologie, hoeven wij geen beperkingen te aanvaarden."

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km