5 auto’s die hun logo niet verdienden

Elk merk heeft ooit wel eens een flop gehad, ook de meest prestigieuze merken. Dit zijn vijf modellen die hun prestigieuze logo op de motorkap eigenlijk niet verdienden.

  • Piette François
  • 29 januari 2018

1. Aston Martin Cygnet

Eerst dachten we dat het om een grap ging. Wellicht om de CO2-uitstoot van zijn modellen te verlagen, verkocht Aston Martin een verbouwde Toyota iQ. Het radiatorrooster en het interieur in geruit leder konden zijn afkomst echter niet verbergen…

2. Alfa Romeo Dauphine

In de jaren 50 kreeg Alfa Romeo een stevig lesje van Fiat, dat kampioen was in kleine, zuinige auto’s. Gelukkig werd in die tijd de Europese Economische Gemeenschap opgericht, waardoor bedrijven uit verschillende landen met elkaar konden samenwerken. Alfa Romeo sloeg dus de handen in elkaar met Renault om de kleine Dauphine te ontwikkelen. De wijzigingen waren beperkt en deden de auto vooral beantwoorden aan lokale wetten. Deze Alfa is een Renault met motor helemaal achterin, die amper 30 pk produceerde. Een andere wereld dan de aluminium blokken met dubbele nokkenassen dus…

3. MG3

De TC, A, B, F en Midget zijn de meest iconische modellen bij MG, dat een ijzersterke reputatie had als constructeur van goed afgewerkte, charmante en plezierige sportwagentjes. Sinds de overname van de Chinese groep SAIC bracht het merk enkele modellen uit waar de nostalgici het niet mee eens zijn. Zoals deze MG3, een Chinese auto die bedenkelijk is afgewerkt en door kleine atmosferische benzines wordt aangedreven.

4. Jaguar X-Type

Begin jaren 2000 wilde Jaguar met de X-Type zijn gamma naar onderen uitbreiden. Het Britse merk was toen eigendom van de Ford-groep en nam er dus heel wat elementen van over. Deze X-Type was daardoor niet meer dan een snel herwerkte Ford Mondeo. De looks waren in orde, maar een Jaguar met dieselmotor, voorwielaandrijving, breakversie en weinig aantrekkelijke afwerking was voor die tijd te veel en te vroeg. Een slechte auto was het eigenlijk niet.

5. Porsche 924

Volkswagen en Porsche werkten regelmatig samen aan modellen die ze samen zouden uitbrengen. Dat was het geval met de 914, en ook met de 924. VW trok zich uiteindelijk terug uit dat project, Porsche werkte het als instapversie verder af. De auto was een uitstekende, betrouwbare, gebalanceerde en comfortabele sportwagen, maar bevatte teveel VW-onderdelen – te beginnen bij de wat brave motor – om een Porsche-logo te verdienen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km