5 Citroëns waar je nog nooit van gehoord had

Citroën is een van de merken met de meeste fans ter wereld. De geschiedenis van het merk is dus wijd en zijd bekend. Behalve van deze vijf modellen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 september 2018

M35 (1969-1971)

Dit model was oorspronkelijk niet bedoeld om gecommercialiseerd te worden, maar wel om de wankelmotor te testen. Die motor werd beschouwd als de oplossing van de toekomst, maar de betrouwbaarheidstests met de M35 bewezen het tegendeel. Klanten merkten dat hun motor na 60.000 kilometer volledig versleten was. Deze tweedeurs die gebaseerd was op de Ami 8 had ook nog een hydropneumatische ophanging. Er werden amper 260 exemplaren gebouwd.

Acadiane (1978-1987)

De Dyane ken je ongetwijfeld. Maar de Acadiane? De bestelversie op basis van de Dyane verving de 2CV vanaf 1978. Met zijn 602 cc grote tweecilinder kon hij natuurlijk moeilijk op tegen Amerikaanse pick-ups met V8-motoren, maar hij kon wel bijna een halve ton aan gewicht laden.

FAF (1973-1979)

“Facile à fabriquer” (“Makkelijk te bouwen”) of “facile à financer”. Met zulke naam weet je dat het geen verlengde SM is. De FAF was een afgeleide op basis van de 2CV met een koetswerk uit eenvoudige staalplaat. Hij was vooral bedoeld voor derdewereldlanden.

C-Triomphe (2006-2010)

Dit model voor de Chinese markt was het resultaat van een samenwerking tussen PSA en de Chinese constructeur Dongfeng. In grote lijnen ging het om een Europese C4 maar met klassieke koffer, iets waar de Chinezen gek op zijn. De C-Triomphe werd voorgesteld in 2006 en was alleen beschikbaar met een atmosferische 2.0 viercilinder benzinemotor. In 2010 werd hij vervangen door de C-Quatre.

C-Elysée (2008-2014)

Tuurlijk, de C-Elysée staat vandaag gewoon in de Citroën-catalogus. Maar voor hij naar ons kwam, werd hij eerst voorgesteld in China, als opvolger van de Fukang en Elysée. Daar was hij ook beschikbaar als vijfdeurs, wat natuurlijk indruist tegen de Chinese voorliefde voor klassieke berlines.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km