5 dingen die je moet weten over de nieuwe Renault Austral op technisch vlak

De Austral, die bij Renault de Kadjar moet doen vergeten, werd eerder deze maand voorgesteld. Naast de première voor de ‘Esprit Alpine’-uitvoering bij Renault, zorgt de SUV ook voor een aantal technische en technologische nieuwigheden. We stellen je er vijf voor!

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 17 maart 2022
  • Lancering

1. Nieuw platform

De Austral is de eerste Renault die gebruikmaakt van het CMF-CD platform van de derde generatie bij de Renault-Nissan Alliantie, na de nieuwe Nissan Qashqai. 

Deze nieuwe architectuur zorgt ervoor dat hij op een aantal vlakken veel meer te bieden heeft dan de Kadjar die hij vervangt. De wielbasis is langer, waardoor er meer ruimte is binnenin bij gelijkaardige buitenafmetingen. Daarnaast maakt het platform nieuwe geëlektrificeerde aandrijvingen mogelijk en brengt het technische en technologische vernieuwingen die je verder in dit artikel kan ontdekken.

2. Nieuwe ‘full’ hybride

Naast een reeks mild hybrid-varianten (12 V of 48V) op basis van de bekende 1.3 viercilinder is de Austral de eerste Renault met een ‘full’ E-Tech Hybrid op basis van de nieuwe 1.2 liter driecilinder. Die laatste levert 96 kW (130 pk) en wordt bijgestaan door een 50 kW (68pk) sterke elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 200 pk en 410 Nm. 

Er is een 1,7 kWh/400V lithium-ionbatterij en een automaat met 7 versnellingen om het verbruik binnen de perken te houden. Renault heeft het over een WLTP-normverbruik van 4,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 105 gr/km. Volgens het Franse merk kan de Austral in de stad tot 80% van de tijd volledig elektrisch rijden dankzij remenergierecuperatie en daarbij 40% minder benzine verbruiken. De herneming van 80 naar 120 km/u neemt bovendien amper 5,9 seconden in beslag.

3. Nieuwe vierwielsturing

Renault is al zo’n 15 jaar bezig bezig met vierwielsturing, en de Austral krijgt in sommige uitvoeringen een nieuwe versie van dat systeem, de 4Control Advanced. In combinatie met een directer stuur en een meerarmige achterophanging moet dat zorgen voor meer precisie, meer stabiliteit in bochten aan hogere snelheden en een kleinere draaicirkel aan lage snelheden.

In dat laatste geval sturen de achterwielen bij de Austral 5° in de andere richting dan de voorwielen, waardoor de draaicirkel met 10,1 meter die van een stadswagen benadert (tegen 11,5 meter met enkel voorwielsturing). Vanaf 50 km/u sturen de wielen 1° mee in dezelfde richting als de voorwielen, waardoor de Austral stabieler is en sneller door de bocht kan. 

4. Contextueel autonoom rijden


De ‘Active Driver Assist’ in de Renault Austral is een niveau 2 autonoom rijsysteem. Verwacht niet dat je een dutje kan doen aan het stuur van deze Renault, want het is gewoon een adaptieve cruise control die automatisch afstand houdt, in de file stopt en binnen de 30 seconden zelf terug kan vertrekken, en die je in het midden van je rijvak houdt. Maar hij maakt ook gebruik van camera’s om de snelheid aan te passen aan geldende beperkingen en van de gps om bijvoorbeeld te anticiperen op naderende bochten. Contextueel autonoom rijden heet het bij Renault.

5. Smartphone op wielen

De nieuwe modellen van Renault zullen voor hun infotainmentsysteem geleidelijk aan overschakelen op Android Automotive, inclusief Google Maps en Google Assistant, zoals het OpenR Link-systeem in de Austral. Daarbij is het systeem zelf van Google, niet van Renault, hoewel dat er zijn eigen smaakje aan geeft. Iets anders dan Android Auto dus, wat in de praktijk gewoon een verbinding is tussen je smartphone en het infotainmentsysteem van een autobouwer. Volvo en Polestar doen het ook al, Ford volgt binnenkort.


Het in de auto ingebouwde Android Automotive kan je best vergelijken met je smartphone, die misschien niet door Google gebouwd wordt maar bijvoorbeeld door Samsung, maar die wel het Android-systeem van Google gebruikt. Omdat Google continu werkt aan Android Automotive, blijft het systeem up-to-date, en het is qua functionaliteit vergelijkbaar met je smartphone, maar dan met de integratie van functies van je auto, en dus herkenbaar en intuïtief. Het Open R scherm in de Austral is trouwens gemaakt van kras- en schokbestendig Gorilla Glass, net als bij je smartphone.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Renault? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Renault-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Renault.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km