5 dingen die je niet wist over elektrische auto’s

Klassieke verbrandingsmotoren worden steeds meer met de vinger gewezen, en elektrische auto’s worden vaak beschouwd als het alternatief. Maar wist je dat het niet om recente technologie gaat? Dit zijn vijf dingen die je wellicht niet wist.

  • Piette François
  • 19 oktober 2017
  • Elektrisch

1. Elektrische auto’s waren bijzonder populair begin vorige eeuw

Elektrische auto’s zijn inderdaad geen recente verschijning. De technologie was redelijk populair toen de moderne auto in zijn kinderschoenen stond, begin vorige eeuw. Ze waren stiller en minder grillig dan de benzinewagens van toen, en onder meer bijzonder populair in Amerikaanse steden.

2. Enkele CEO’s van grote merken geloven er niet in

Onder meer Carlos Tavares (PSA) en Dieter Zetsche (Daimler Mercedes) zijn niet overtuigd van deze technologie. Hun bedrijven investeren wel in dit soort auto’s om mee te zijn met de trend, maar persoonlijk zijn ze sceptischer. De productie en recyclage van batterijen en de productie van elektriciteit vormen voor hen struikelblokken. Ze vrezen dat de elektrische auto over enkele jaren hetzelfde lot is toebedeeld als de diesel.

3. De kostprijs van batterijen neemt af

De kostprijs van batterijen daalt al enkele jaren. Een goede zaak voor de gebruiker als voor de constructeur, die elektrische auto’s goedkoper in de markt kan zetten. Sommige experts denken dat de prijs over zeven jaar gedeeld zal worden door drie.

4. Elektrische auto’s kunnen als generator worden gebruikt bij stroompannes

Nissan heeft bijvoorbeeld een Leaf die intelligent met je huis kan communiceren. Afhankelijk van je vertrekuur en de vraag naar elektriciteit van je huis, kan de auto stroom naar je huis sturen. Zijn batterij zou een klassiek Japans huis ongeveer twee dagen van stroom kunnen voorzien.

5. Onderhoud is bijzonder goedkoop

Bij elektrische auto’s zit de technologie in de brandstof, bij klassieke auto’s in de motor. De batterijen zijn de meest complexe onderdelen, niet de motor. Geen olie, geen koppeling, weinig bewegende onderdelen, geen filters en een symbolisch onderhoud dat zich beperkt tot ruitenwissers, remschijven en enkele ophangingsonderdelen. Wanneer die versleten zijn, uiteraard…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km