Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Japan is een van die zeldzame landen waar het openbaar vervoer zo goed is dat een auto huren er volstrekt overbodig lijkt. Bovendien moet je heel wat procedures doorlopen om er te mogen rijden. Maar wie doorbijt, ontdekt enkele verrassende details.
1. Een internationaal rijbewijs is niet voldoende
Voor je achter het stuur kruipt, moet je je rijbewijs laten vertalen als je in een van de volgende landen woont: Frankrijk, Zwitserland, België, Monaco, Duitsland, Slovenië en Taiwan. De vertaling kan je vanop afstand laten doen of via een bureau ter plekke. De vertaling mag niet naar het buitenland worden opgestuurd, maar moet dus naar je hotel worden gestuurd. Afhankelijk van waar je vandaan komt, moet je misschien nog enkele vaardigheidstests en tests over de Japanse wegcode afleggen.
Het belangrijkste om te weten: in Japan rijden ze links. Toch is er nog een verschil met Groot-Brittannië: Japan gebruikt kilometers, geen mijlen. 95% van de huurauto’s heeft een automaat, handig wanneer je als beginner niet met je linkerhand wilt schakelen. Manuele versnellingsbakken zijn trouwens meestal voor sportwagens en bedrijfswagens.
3. Bedanken met je mistlichten
Hoe vreemd ook: enkele keren met je mistlichten knipperen betekent “bedankt!” aan een andere weggebruiker. Een bijna unieke gewoonte in een land waar hoffelijkheid nog de regel is. Japanners zijn heel geduldig en vriendelijk achter het stuur. Verkeersagressie bestaat er bijna niet.
4. Stop aan alle overwegen
De trein is wellicht het meest gebruikte en efficiënte vervoersmiddel in Japan. Er zijn dus heel wat spoorwegen en logischerwijs ook overwegen. Je hebt dus geduld nodig, want volgens de wegcode moet je aan elke overweg stoppen.
5. Japanners zijn extreem voorzichtig
In tegenstelling tot bij ons verloopt het verkeer vlot maar traag door de extreme voorzichtigheid van de chauffeurs. Hun geduld aan de talloze kruispunten en verkeerslichten is lovenswaardig. Een snelheidsovertreding wordt er dus niet zo streng bestraft als bij ons en politieagenten treden steeds hoffelijk en professioneel op.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...