Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dankzij fusies en licenties werd de Mini verkocht met het label van een zestal merken: Austin, Morris, Rover, Riley, Leyland en zelfs Innocenti. In 1969 werd Mini een zelfstandig merk… voor in 1980 opnieuw als “Austin” verkocht te worden en in 1988 als “Rover”.
De eerste versies met schuiframen zijn de ruimste, ondanks een lengte van minder dan… 3,3 meter. Omdat de motor zo compact was, kon 80% van de totale omvang van de auto besteed worden aan de passagiers. Alec Issigonis kwam op het revolutionaire idee om de versnellingsbak onder de motor te plaatsen en alles dwars te plaatsen. Het idee oogstte nadien steeds meer bijval in een tijd waarin gewone auto’s meestal achterwielaangedreven waren, met de motor achteraan.
Vandaag is de meest iconische Mini de Cooper, maar die had eigenlijk het daglicht nooit mogen zien. Mini-bedenker Alec Issigonis wilde geen sportversie voor een auto die hij vooral voor de grote massa zag. Zijn vriend John Cooper kon hem evenwel overtuigen: met wielen op de vier hoeken, tandheugelstuur, voorwielaandrijving en beperkte gewicht beschikte de Mini over heel wat potentieel. Gelukkig maar, want hij haalde de overwinning binnen in de rally van Monte-Carlo.
Iedereen kent natuurlijk de Mini Cooper uit de jaren 90, met brede wielkasten en dito velgen. Met zijn 63 pk kon hij echter niet tippen aan de Cooper S uit de jaren 60, die een tiental pk meer had en aanzienlijk minder gewicht.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...