5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

We komen stukje bij beetje meer te weten over de net voor de zomer onthulde, 1.063 pk sterke bolide.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 12 augustus 2022
  • Divers
  • 1.842 weergaven

Deze week is de productie van de Mercedes-AMG One van start gegaan. Hoe technisch geavanceerd hij is, dat kon je eerder al lezen, maar dit zijn 5 dingen die je nog niet wist over deze ‘Formule 1 voor op de openbare weg’.

1. Duitse degelijkheid… made in Britain

Als je Mercedes en AMG hoort, denk je Stuttgart en Affalterbach, maar de Mercedes-AMG One wordt geassembleerd in het Britse Coventry. Mercedes doet daarvoor een beroep op Multimatic, dat ook al instond voor de bouw van de Aston Martin Vulcan en de raceversies van de Ford GT. Ook de aandrijflijn, met een 1.6 liter V6 turbo en vier elektromotoren, wordt in Engeland gemaakt. Dat gebeurt in Brixworth, waar ook de F1-bolides van het Mercedes-AMG Petronas raceteam gemaakt worden.

2. Millimeterwerk

De toleranties bij het in elkaar schroeven van de Mercedes-AMG One zijn bijzonder klein. In die mate zelfs dat er bij de testassemblage van het koetswerk rekening gehouden moet worden met de laklaag die aangebracht wordt eens de koetswerkpanelen terug uit elkaar gehaald zijn. Het koolstofvezel koetswerk is op sommige plaatsen maar 1,2 millimeter dik, en de lak doet daar nog een fractie van een millimeter bij, die dus van bij het begin ingecalculeerd moet worden.

3. Te weinig uitlaatgassen

Het basisprincipe van een turbo is eenvoudig: uitlaatgassen drijven een turbine aan, die op zijn beurt een andere turbine aandrijft die de motor van extra lucht voorziet. Maar die uitlaatgassen laten bij de Mercedes-AMG One de turbo niet snel genoeg op toeren komen naar de zin van de ingenieurs. Daarom werden de turbine die aangedreven wordt door de uitlaatgassen en de turbine die de motor van lucht voorziet verder uit elkaar geplaatst en kwam er een 90 kW sterke, elektronisch gestuurde elektromotor tussen om de turbo tot 100.000 toeren per minuut aan te drijven, waarna de uitlaatgassen hun werk beginnen te doen. Een soort hybride turbo dus, net als in de Formule 1.

4. Je bent niet de eerste die ermee rijdt

Voor de aandrijflijn in de auto ingebouwd wordt, ondergaan de benzinemotor, de vier elektromotoren en de batterij al een ‘hot testing’ cyclus op een testbank. Maar eens de auto volledig geassembleerd is, wordt hij verscheept naar een circuit vlakbij de fabriek, waar een testpiloot hem de sporen en een finale goedkeuring geeft. Daarna wordt de bolide verpakt en met een vrachtwagen naar AMG in Duitsland gebracht voor aflevering aan de klant.

5. Peperduur, en niet alleen in aankoop

Er worden slechts 275 stuks van het model gebouwd en de technologie en het ontwikkelingswerk kosten handenvol geld. Daartegenover staat een prijskaartje van naar verluidt 2,7 miljoen euro. Maar daar houdt het niet mee op. Naast de standaard onderhoudsinterval van één jaar of amper 5.000 kilometer moet het model na ongeveer 50.000 kilometer binnen voor een volledige inspectie en het eventueel vervangen van ‘kritische’ elementen, een operatie waarvan de kost kan oplopen tot… € 850.000!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km