5 dingen die je nog niet wist over de Mercedes-AMG One

We komen stukje bij beetje meer te weten over de net voor de zomer onthulde, 1.063 pk sterke bolide.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 12 augustus 2022
  • Divers
  • 2.454 weergaven

Deze week is de productie van de Mercedes-AMG One van start gegaan. Hoe technisch geavanceerd hij is, dat kon je eerder al lezen, maar dit zijn 5 dingen die je nog niet wist over deze ‘Formule 1 voor op de openbare weg’.

1. Duitse degelijkheid… made in Britain

Als je Mercedes en AMG hoort, denk je Stuttgart en Affalterbach, maar de Mercedes-AMG One wordt geassembleerd in het Britse Coventry. Mercedes doet daarvoor een beroep op Multimatic, dat ook al instond voor de bouw van de Aston Martin Vulcan en de raceversies van de Ford GT. Ook de aandrijflijn, met een 1.6 liter V6 turbo en vier elektromotoren, wordt in Engeland gemaakt. Dat gebeurt in Brixworth, waar ook de F1-bolides van het Mercedes-AMG Petronas raceteam gemaakt worden.

2. Millimeterwerk

De toleranties bij het in elkaar schroeven van de Mercedes-AMG One zijn bijzonder klein. In die mate zelfs dat er bij de testassemblage van het koetswerk rekening gehouden moet worden met de laklaag die aangebracht wordt eens de koetswerkpanelen terug uit elkaar gehaald zijn. Het koolstofvezel koetswerk is op sommige plaatsen maar 1,2 millimeter dik, en de lak doet daar nog een fractie van een millimeter bij, die dus van bij het begin ingecalculeerd moet worden.

3. Te weinig uitlaatgassen

Het basisprincipe van een turbo is eenvoudig: uitlaatgassen drijven een turbine aan, die op zijn beurt een andere turbine aandrijft die de motor van extra lucht voorziet. Maar die uitlaatgassen laten bij de Mercedes-AMG One de turbo niet snel genoeg op toeren komen naar de zin van de ingenieurs. Daarom werden de turbine die aangedreven wordt door de uitlaatgassen en de turbine die de motor van lucht voorziet verder uit elkaar geplaatst en kwam er een 90 kW sterke, elektronisch gestuurde elektromotor tussen om de turbo tot 100.000 toeren per minuut aan te drijven, waarna de uitlaatgassen hun werk beginnen te doen. Een soort hybride turbo dus, net als in de Formule 1.

4. Je bent niet de eerste die ermee rijdt

Voor de aandrijflijn in de auto ingebouwd wordt, ondergaan de benzinemotor, de vier elektromotoren en de batterij al een ‘hot testing’ cyclus op een testbank. Maar eens de auto volledig geassembleerd is, wordt hij verscheept naar een circuit vlakbij de fabriek, waar een testpiloot hem de sporen en een finale goedkeuring geeft. Daarna wordt de bolide verpakt en met een vrachtwagen naar AMG in Duitsland gebracht voor aflevering aan de klant.

5. Peperduur, en niet alleen in aankoop

Er worden slechts 275 stuks van het model gebouwd en de technologie en het ontwikkelingswerk kosten handenvol geld. Daartegenover staat een prijskaartje van naar verluidt 2,7 miljoen euro. Maar daar houdt het niet mee op. Naast de standaard onderhoudsinterval van één jaar of amper 5.000 kilometer moet het model na ongeveer 50.000 kilometer binnen voor een volledige inspectie en het eventueel vervangen van ‘kritische’ elementen, een operatie waarvan de kost kan oplopen tot… € 850.000!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Mercedes-Benz.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

AC Schnitzer pompt 610 pk en 750 Nm in de M3 Touring!

Genoeg om een paar plaatsen te klimmen in de lijst van snelste breaks...

Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Porsche restaureerde de 959 van Jacky Ickx

Nu Porsche zijn 75ste verjaardag viert, besloot het merk om een nieuw leven te geven aan de 959 die in 1986 na 14.000 km tweede finishte in de Parijs-Dakar-rally.

Deze avontuurlijke Nissan Ariya ziet er beestig uit

Deze avontuurlijke Nissan Ariya ziet er beestig uit

Hij zal gebruikt worden bij een expeditie van de Noord- naar de Zuidpool

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Ford: een patent op... ingebouwde drones?

Onderzoekers van het merk denken aan concepten om de veiligheid te verbeteren en zelfs leveringen onderweg mogelijk te maken!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km