Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO en de Mercedes
300 SL we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Lamborghini Countach.
1. Hij rijdt
als een vrachtwagen
De Countach was
lawaaierig en uitputtend voor zijn bestuurder, waardoor hij een hel was voor
dagelijks gebruik. Voeg daar het bloedhete interieur aan toe, de inefficiënte
airco, de zijruiten die maar een paar centimeter open kunnen, de moeilijke
bedieningsorganen en het nagenoeg onbestaande zicht naar achteren en je krijgt
een beest van een auto. Bij een sportieve rijstijl werd hij bovendien ronduit
griezelig: zelfs coureurs hadden er schrik voor en noemden de auto “onstabiel”.
2. Zijn naam
komt van de straat
Volgens de
overdracht vroeg Lamborghini-ingenieur Paolo Stanzani aan Marcello Gandini om
de meest flamboyant mogelijke auto te tekenen. Toen het eindresultaat op de weg
werd losgelaten, zou een werknemer “Countach” hebben geroepen, wat in het
dialect van Piëmont “waw” of “ongelooflijk” betekent. De omhoog scharende
deuren waren toen natuurlijk ook een wereldpremière.
3. Inefficiënte
en niet-gehomologeerde spoiler
De spoiler
achterop was een bevlieging van een klant die een F1-renstal bezat (Walter Wolf
om precies te zijn) en deed meer kwaad dan goed. In klassieke opstelling had de
Countach al de neiging om bij hoge snelheid een lichte neus te krijgen. De
enorme taartschep achterop maakt het probleem alleen maar erger. Bovendien had
Lamborghini niet het geld om hem te laten homologeren, waardoor hij een
‘officieuze’ optie was: de spoiler werd er op de parking opgeschroefd nadat de
auto van de assemblageband was gelopen.
4.Kleiner dan
een Renault Captur
Naar hedendaagse
normen is de Countach een piepkleine auto. Met zijn lengte van 4,14 meter is
hij een flink stuk korter dan een Renault Captur. Zijn breedte van 1,89 meter
maakt echter ook vandaag nog indruk. En met zijn hoogte van 1,07 meter is hij
bijna 20 centimeter lager dan een hedendaagse Alpine A110.
5. De
perswagen was gemanipuleerd
In 1985 wou Lamborghini terug op het niveau komen van
Ferrari, dat net de Testarossa had onthuld. De Countach kende een nieuwe
afgeleide: de LP5000 QV. Die had een tot 5,2 liter uitgeboorde V12 en
cilinderkoppen met vier kleppen per cilinder. Het vermogen nam in Europa toe
tot 455 pk. Als ultieme klap werd een redacteur van het magazine Fast Lane
naast Pierluigi Martini meegenomen in een Countach. De teller tikte liefst 325
km/u aan. Later verklapte de testpiloot van het huis echter dat die auto
getuned was, met een ingrijpend herwerkte inlaat.