5 geheimen van de Range Rover

Al 50 jaar lang rijdt hij op onze wegen en ernaast en voelt hij zich onder alle omstandigheden in zijn sas. Toch verbergt de Range Rover nog een paar geheimen, die we vandaag graag voor je onthullen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 juli 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , de Mercedes 300 SL en de Lamborghini Countach we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Range Rover.

1. De eerste studies stammen al uit 1951

5 geheimen van de Range Rover

Begin de jaren ’50 voelde Rover dat er nood was aan een meer straatgericht model dan de heel rudimentaire Series 1. Het ontwikkelde daarom een soort cross-over op basis van de Rover P4: de Road Rover. De achterwielaandrijver look nog heel Spartaans, maar de basis was gelegd. In 1956 werd het project opgegeven. In 1965 dook echter een gelijkaardig project weer op…

2. Peperdure ontwikkeling, financiële problemen

5 geheimen van de Range Rover

British Leyland, toen eigenaar van Land Rover, kampte met grote financiële problemen, maar de groep zag de groeiende aantrekkingskracht van luxueuze terreinwagens. In Japan en de Verenigde Staten begon dit soort auto’s namelijk te verleiden. Het bedrijf schraapte diep in de kassa en gaf een duidelijke boodschap: we vertrekken van een blanco blad, maar het segment moet door elkaar worden geschud.

3. Velar

5 geheimen van de Range Rover

De eerste prototypes van de nieuwe Range Rover kregen nog dezelfde naam als het concept uit 1951, namelijk Road Rover. In 1967, toen het algemene design min of meer vast lag, werden de ontwikkelingsprototypes Velar gedoopt. In het Latijn betekent “velare” verbergen, wat dus zeer toepasselijk was voor de prototypes, die het publiek en de pers niet mochten zien. Velar stond ook voor “V Eight LAnd Rover”, dus een Land Rover met V8, als verwijzing naar de Buick-motor. Er zijn 26 Velars gebouwd voor de naam Range Rover werd gekozen.

4. Tentoongesteld in het Louvre

5 geheimen van de Range Rover

Begin de jaren ’70 stond een exemplaar van de Range Rover in het Louvre als “voorbeeld van industrieel design”.

5. Heel rudimentair naar hedendaagse normen

5 geheimen van de Range Rover

Vandaag zijn Range Rovers luxueuze vlaggenschepen aangekleed met leder en andere kostbare materialen, maar de allereerste Range was behoorlijk rudimentair. Zijn (manuele) versnellingsbak had een heel korte brug, de transmissie veroorzaakte onaangename schokken in de stad, het instrumentenbord was beperkt tot het absolute minimum, de beenharde kunststoffen deden ook niet veel om de sfeer te verlichten en zelfs de sigarettenaansteker was een optie.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km