5 geheimen van de Renault 4CV, in het geheim ontwikkeld

Het salon van Parijs in 1946. Frankrijk heeft het moeilijk om te bekomen van de 5 oorlogsjaren. Het land ligt in puin, de Fransen zijn uitgeput en geruïneerd en de economie ligt plat. Toch is de moraal goed op de Renault-stand, waar men de toekomst bezingt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 oktober 2020
  • Divers

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190 en de Fiat Panda, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault 4CV. 

Hij had een belabberde wegligging, maakte een hels kabaal, had een piepkleine koffer en presteerde ondermaats. Maar na zo vele jaren van ellende maakte dat eigenlijk niets uit: “4 PK, 4 deuren, 444.000 frank”, de magische formule van de auto beloofde de vrijheid waar het volk zo hard naar smachtte.

1. Bedacht door weerstandslui, zonder goedkeuring van de baas

Louis Renault geloofde niet in auto’s voor de massa. Voor hem was de auto een luxeproduct. Hij had ook met frisse tegenzin de introductie aanvaard van de Juvaquatre, een massaproductiemodel van voor de oorlog. Maar niet alle kaderleden van het bedrijf deelden zijn mening: in dit land in puin moest de auto betaalbaar zijn om zo veel mogelijk mensen terug mobiel te krijgen.

5 geheimen van de Renault 4CV, in het geheim ontwikkeld

In 1940, tijdens de bezetting, verbood Duitsland elke studie in die richting, maar twee kaderleden van Renault begonnen in het grootste geheim aan een project voor een betaalbare auto. Het kostte hen meer dan twee jaar om een eerste prototype te ontwikkelen. Ze waren fervente tegenstanders van de bezetter en werden allebei lid van het Verzet. Charles-Edmond Serre en Fernand Picard waren nationale helden.

2. Communistische premier verplichtte Ferdinand Porsche als adviseur

Na de oorlog zorgde het project van Renault voor flink wat heibel. De Franse regering van destijds, die zeer links georiënteerd was, hield Ferdinand Porsche in gevangenschap. Marcel Paul, communistisch minister voor industriële productie, vroeg hem naar zijn mening over de 4CV. Was het een egokwestie of iets anders? Renault stond in elk geval niet te springen om de prestigieuze Duitse adviseur te ontvangen.

3. Eén kleur

Op 12 augustus 1947 liep de eerste 4CV van de band. Hij was verkrijgbaar in slechts één kleur: een helder geel. Er werd gefluisterd dat hij werd gelakt met de restanten van de verf voor de Duitse tanks van het Afrika Corps, die door de Fransen in beslag was genomen. Veel geschiedkundigen ontkrachten dat verhaal, maar hij hield er in elk geval de bijnaam “boterblok” aan over.

5 geheimen van de Renault 4CV, in het geheim ontwikkeld

4. Een jaar uitstel

Als gevolg van bevoorradingsproblemen in het naoorlogse tijdperk, de grote vraag en de nog beperkte industriële mogelijkheden moesten klanten gemiddeld een jaar wachten op de levering van hun auto. Vergeet niet dat je op datzelfde moment op een Citroën 2PK tot… 6 jaar moest wachten.

5 geheimen van de Renault 4CV, in het geheim ontwikkeld

5. Van een vergissing tot een wet

Hoe ongelooflijk het ook moge klinken, er zijn slechts drie prototypes gebouwd. Het laatste was trouwens het enige met vier deuren. Zodra groen licht was gegeven, werd de industriële machinerie gebouwd. Pas in 1946 beseften de ingenieurs dat de koplampen wettelijk gezien te laag stonden. De industriële machinerie opnieuw maken was ondenkbaar, een aanpassing in de wetgeving bleek realistischer. Renault slaagde erin om de reglementaire hoogte van koplampen te laten verlagen naar 550 millimeter.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km