5 geweldige GT’s uit de jaren 50 met plaats voor de kinderen

Passie en familie met elkaar combineren is niet altijd makkelijk. Zonder te pretenderen dat je er met je hele gezin mee op vakantie kunt, bieden deze vijf geweldige klassieke GT’s toch plaats voor de kinderen. Het maakt de rit naar school er alvast spannender op.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 oktober 2018

Lancia Aurelia

Wellicht een van de meest verfijnde GT’s uit zijn tijd, en wellicht ook een van de technologisch meest geavanceerde. Hij had een transaxle-versnellingsbak (tegen de achteras dus) en een V6 (toen een wereldpremière voor een productiemodel). Niet de snelste uit deze lijst, maar wel een verleidelijke, met sobere stijl en indrukwekkende afwerkingskwaliteit.

BMW 503

In Duitsland is hij bijzonder gegeerd, bij ons bijna vergeten. Destijds was de BMW 503 geen groot succes. Zijn afwerking, aluminium V8 en stevige prijs beantwoordden niet aan de verwachtingen van de Duitsers na de Tweede Wereldoorlog. Een nobele en gedistingeerde GT.

Aston Martin DB2/4

Toen Aston Martin van zijn DB2 een DB2/4 maakte, voegde het merk er twee (kleine) zetels aan toe. Het resultaat was meteen ook een van de eerste shooting brakes. De esthetiek leed er een beetje onder, maar de auto werd er wel dynamischer door, met een zescilinder-in-lijn (ontworpen door mister Bentley himself) en een evenwichtig weggedrag.

Facel Vega HK500

Deze Facel haalde inspiratie uit alle stijlen uit die tijd, en dat gaf een flamboyant maar elegant resultaat. Een Fransman van de haute-couture, maar met een betrouwbare Chrysler-V8 onder de kap. Het weggedrag miste de finesse van een kleine sportwagen, maar de auto bood wel comfortabel plaats aan vier passagiers.

Bentley R-Type Continental Fastback

Begin jaren 50 stapelde deze Bentley de superlatieven op: een massieve en onverwoestbare vooroorlogse zescilinder die krachtig maar discreet vier passagiers naar 190 km/u stuwde. Wie er vandaag een wil, moet er wel zo’n miljoen euro voor veil hebben.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km