Lancia Aurelia
Wellicht een van de meest
verfijnde GT’s uit zijn tijd, en wellicht ook een van de technologisch meest
geavanceerde. Hij had een transaxle-versnellingsbak (tegen de achteras dus) en
een V6 (toen een wereldpremière voor een productiemodel). Niet de snelste uit
deze lijst, maar wel een verleidelijke, met sobere stijl en indrukwekkende
afwerkingskwaliteit.
BMW 503
In Duitsland is hij bijzonder
gegeerd, bij ons bijna vergeten. Destijds was de BMW 503 geen groot succes.
Zijn afwerking, aluminium V8 en stevige prijs beantwoordden niet aan de
verwachtingen van de Duitsers na de Tweede Wereldoorlog. Een nobele en
gedistingeerde GT.
Aston Martin DB2/4
Toen Aston Martin van zijn DB2
een DB2/4 maakte, voegde het merk er twee (kleine) zetels aan toe. Het
resultaat was meteen ook een van de eerste shooting brakes. De esthetiek leed
er een beetje onder, maar de auto werd er wel dynamischer door, met een
zescilinder-in-lijn (ontworpen door mister Bentley himself) en een evenwichtig
weggedrag.
Facel Vega HK500
Deze Facel haalde inspiratie uit
alle stijlen uit die tijd, en dat gaf een flamboyant maar elegant resultaat.
Een Fransman van de haute-couture, maar met een betrouwbare Chrysler-V8 onder
de kap. Het weggedrag miste de finesse van een kleine sportwagen, maar de auto
bood wel comfortabel plaats aan vier passagiers.
Bentley R-Type Continental Fastback
Begin jaren 50 stapelde deze
Bentley de superlatieven op: een massieve en onverwoestbare vooroorlogse
zescilinder die krachtig maar discreet vier passagiers naar 190 km/u stuwde.
Wie er vandaag een wil, moet er wel zo’n miljoen euro voor veil hebben.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?