5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

Voet aan de grond krijgen in Europa is minder evident dan het lijkt.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 03 april 2019

Het Oude Continent telt heel wat landen met uiteenlopende verwachtingen. Dat maakt van de Europese automarkt een moeilijke markt om te veroveren als constructeur. Het aangekondigde vertrek van het Japanse Infiniti in 2020 past dan ook in een rijtje van merken die evenmin erin slaagden genoeg Europese harten te winnen.

Infiniti

5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

Het premiummerk van Nissan arriveerde in 2008 in Europa, maar slaagde er niet in om hetzelfde te presteren als de mede-Japanners van Lexus. Infiniti spaarde nochtans kosten noch moeite, met dieselmotoren en de Q30 en QX30, die samen met Mercedes voor de Europese markt werden ontwikkeld.

Cadillac

5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

De Amerikanen van Cadillac willen nog wel vertegenwoordigd zijn op de Europese markt, maar ook dat kost hen moeite. Herinner je je de BLS bijvoorbeeld nog? De afgeleide van de Saab 9-3 en dus Opel Vectra kon hier amper zieltjes winnen. Vandaag heeft Cadillac geen modellen op Europese maat meer, met een gebrek aan diesels en breaks. Wat overblijft is weinig geschikt voor onze wegen.

Chevrolet

5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

Nog een GM-flop: Chevrolet. De modellen die in Europa als Chevrolet werden verkocht waren vooral Koreaanse producten, zoals de Spark, Aveo, Captiva en Trax. Toch slaagde Chevrolet er niet in om overtuigend rijdende modellen op de markt te brengen, en in 2015 ging de stekker er bij ons dan ook uit. Vandaag blijven er nog twee modellen in de Europese Chevrolet-catalogus: de Camaro en Corvette.

Daihatsu

5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

De Japanse constructeur van kleine stadsauto’s op Japanse maat sneuvelde ook in zijn Europese avontuur. Nochtans telde Daihatsu heel wat betrouwbare modellen. De oudste Japanse constructeur, vandaag onder de vleugels van Toyota, verliet Europa in 2013.

Chrysler

5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

Het einde van het Chrysler-verhaal op het Oude Continent verliep nogal turbulent. Na de crisis van 2008 en de verkoop van Chrysler aan Fiat zetten de 300C en Voyager hun Europese carrière als Lancia verder. Dat kondigde meteen het einde van het prestigieuze Italiaanse merk aan. Toch kende Chrysler ook gloriedagen bij ons, onder meer met de Voyager in de jaren 80 en 90. Het sportievere Dodge kreeg geen echte voet aan de grond, en verdween net als Chrysler van de Europese markt.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toekomstige Jeep Wagoneer S krijgt mogelijks 600 pk!

Toekomstige Jeep Wagoneer S krijgt mogelijks 600 pk!

De Jeep Wagoneer S zou de concurrentie kunnen aangaan met de BMW iX, Rivian R1S en andere elektrische super-SUV's.

Vergeten model: Opel Rekord A, 60 jaar een Duitser die dacht dat hij een Amerikaan was!

Vergeten model: Opel Rekord A, 60 jaar een Duitser die dacht dat hij een Amerikaan was!

60 jaar geleden lanceerde Opel de Rekord, een auto met typisch Amerikaanse trekjes... hoewel het wel degelijk een echte Europeaan was! Het merk viert dit jaar met trots de verjaardag van het model. Maar waarom? Wat maakte deze vergeten Opel zo interessant?

Onze 5 favoriete details van de Lexus RZ 450e

Onze 5 favoriete details van de Lexus RZ 450e

Lexus, de onbetwiste referentie op het gebied van hybride technologie, zet zijn stekkeroffensief voort met een eerste exclusief elektrische SUV: de RZ 450e. Hier zijn de 5 dingen die we het leukst vonden tijdens onze uitgebreide test.

Genesis onthult zijn nieuwe GV80 Coupe

Genesis onthult zijn nieuwe GV80 Coupe

Het is de eerste SUV-coupé van het Koreaanse premiummerk.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km