5 minder gekende elektrische Golf-afgeleiden

Neen, de e-Golf van 2014 was niet de eerste elektrische Golf in de geschiedenis. Hij werd voorafgegaan door 5 stekker-Golfjes die in kleine reeksen werden gemaakt.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 23 april 2020
  • Elektrisch

1. Elektro Golf

5 minder gekende elektrische Golf-afgeleiden

Al van bij het begin van het Golf-verhaal dacht Volkswagen na over elektrische aandrijving. Dat komt ook omdat hij in 1974 op de markt kwam, in volle oliecrisis. Met de Elektro-Golf toonde Volkswagen reeds in 1976 wat een elektrische Golf zou kunnen betekenen. Er werden echter niet meer dan een paar experimentele exemplaren van gemaakt.

2. Golf I CitySTROMer

5 minder gekende elektrische Golf-afgeleiden

In 1981 stelde Volkswagen vervolgens de Golf CitySTROMer voor. Dat was een afgeleide van de Elektro-Golf maar dan op grotere schaal. Volkswagen heeft er 25 van gemaakt. Deze elektrische Golf met vier zitplaatsen woog 1,5 ton door zijn zware loodbatterijen. Die gaven hem een bereik van zo’n 60 kilometer.

3. Golf II CitySTROMer

5 minder gekende elektrische Golf-afgeleiden

Op basis van de tweede generatie van de Golf kwam de Golf II CitySTROMer er in 1985. De elektrische technologie hernam grotendeels die van de eerste uit 1981. Deze keer werden er 70 exemplaren van gebouwd, die door professionele gebruikers voor testwerk werden ingezet. Nadien werden ze echter aan particulieren verkocht.

4. Golf III CitySTROMer

5 minder gekende elektrische Golf-afgeleiden
5 minder gekende elektrische Golf-afgeleiden

De CitySTROMer afgeleid van de Golf III is ontwikkeld samen met Siemens en liep van de band tussen 1993 en 1996. Hij werd 120 keer verkocht aan particulieren. Volkswagen schatte dat hij zo’n 90 kilometer ver geraakte aan een constante snelheid van 50 km/u. Op 1,5 uur tijd was zijn batterij reeds voor 80 procent opgeladen. Bovendien had deze elektrische Golf al een systeem om energie te recupereren tijdens het vertragen.

5. Golf VI Blue-e-Motion

5 minder gekende elektrische Golf-afgeleiden

Dit was de laatste schakel in de keten voor de lancering van de echte e-Golf op basis van de zevende generatie die in 2014 op de markt kwam. De Golf VI Blue-e-Motion werd in 2010 onthuld in Berlijn en was nog steeds bedoeld voor een kleine, experimentele productiereeks. Zijn lithium-ionbatterij van 26,5 kWh gaf hem voor het eerst een bereik van meer dan 150 kilometer.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De Belgische prijzen van de nieuwe Toyota Land Cruiser zijn bekend. De gelegenheid om in detail te treden over de nieuwste generatie van de iconische terreinwagen.

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km