Benz Patent-Motorwagen
Dit is zonder twijfel de belangrijkste auto: de
eerste auto. Die werd van in het begin ontworpen als een motoraangedreven
voertuig. De auto heeft drie wielen, een ééncilinder en twee zitplaatsen. In
1885 begon de auto aan een geweldig avontuur.
Ford Model T
Deze auto drukte zijn stempel niet door zijn
technische eigenschappen, maar door zijn assemblagemethode. Dat gebeurde aan de
lopende band, waardoor de productie veel sneller en goedkoper verliep. Tussen
1908 en 1927 werden er meer dan 16 miljoen exemplaren geproduceerd, waardoor de
Ford T de eerste massaproductiewagen was.
Austin Mini
Britten worden vaak beschuldigd van
conservatisme, maar voor Alec Issigonis gold dat niet. Deze (weliswaar Griekse)
ingenieur was de uitvinder van de Mini. Het autootje van amper 3 meter lang
bood plaats aan vier passagiers, een motor en een kleine koffer. Hoe? Door de
motor dwars te plaatsen. Een grote première die compacte auto’s vandaag nog
steeds hebben.
Citroën DS
Toen de DS in 1975 op pensioen ging, had hij na
twintig jaar nauwelijks iets van zijn aantrekkingskracht verloren. De auto
maakte een stevige indruk bij zijn debuut in 1955: een bekrachtigd stuur,
bekrachtigde schijfremmen vooraan, een hydraulische ophanging, een uitzonderlijk
moderne stijl,… Doorheen de jaren volgden de nieuwigheden elkaar op:
meedraaiende koplampen, elektronische injectie,… Alle moderne auto’s hebben er
wel iets aan te danken.
Toyota Prius
Dit model stoot heel wat klassieke
autoliefhebbers tegen de borst. Maar dit is de eerste productiewagen die het
hybrideconcept populair maakte, door een verbrandingsmotor aan een elektromotor
te koppelen. Vandaag is het een ingeburgerd concept. Heel wat constructeurs
werken het verder uit, onder meer door de batterijen oplaadbaar te maken aan
een stopcontact.