Een van de elektrische modellen
waar het langst naar uitgekeken is. Met dezelfde basis als de Volvo XC40 moet
deze Polestar 2 de concurrentie aangaan met de Tesla Model 3. Polestar geeft
een basisprijs op van minder dan € 40.000. De eerste exemplaren komen weliswaar
met een prijskaartje van bijna € 60.000 tijdens de lanceerperiode begin 2020.
De batterij van 78 kWh levert een WLTP-rijbereik op van 500 kilometer. De twee
elektromotoren zijn goed voor 300 kW (408 pk) en 660 Nm.
Officieel is deze elektrische
stadsauto van Honda nog maar een conceptmodel. De productieversie zou eind dit
jaar volgen. In de zomer gaan de orderboekjes open. Het WLTP-rijbereik bedraagt
200 kilometer, en de Japanners voorzien snelladen in 30 minuten tot 80 procent.
De elektromotor wordt achteraan geplaatst, dus Honda belooft een dynamisch
weggedrag.
Vanaf zijn lancering in de herfst
zal de nieuwe Peugeot 208 direct beschikbaar zijn in een elektrische versie, de
e-208. De prijzen zijn nog niet bekend, maar zijn “premiumneef”, de DS 3
Crossback E-Tense, kost in Frankrijk € 39.100. De basisprijs van de e-208 zal
dus nog lager liggen. Technisch zorgt een batterij van 50 kWh voor een
WLTP-rijbereik van 340 kilometer, en een elektromotor voor 100 kW (136 pk) en
260 Nm.
4. Audi e-tron Sportback, 400 kilometer (WLTP)
De SUV-coupé op basis van Audi’s
recente e-tron staat nog gecamoufleerd in Genève, maar over enkele maanden
begint hij aan zijn carrière. Technisch moet hij de fundamenten van diezelfde
e-tron overnemen: een batterij van 95 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik van 400
kilometer en twee elektromotoren die in totaal 300 kW (408 pk) en 664 Nm
produceren.
De Europese versie van de tweede
generatie elektrische Soul komt binnenkort op de markt met een batterijpack van
39,2 kWh of 64 kWh. Dat levert een WLTP-rijbereik op van 277 of zelfs 452
kilometer. Afhankelijk van de batterijkeuze krijg je dan een elektromotor van
100 kW (136 pk) of 150 kW (204 pk). Identieke cijfers als de Kia e-Niro en
Hyundai Kona EV, maar verpakt in een opzichtigere stijl.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?