Jaguar
XKSS (1956)
In tegenstelling tot de andere auto’s in deze
lijst was de XKSS er niet om een racewagen gehomologeerd te krijgen. Neen,
eigenlijk was dit een… recyclageproject. Tegen het eind van het raceseizoen van
1956 besliste het merk namelijk om zich uit de autosport terug te trekken en
het hergebruikte de onbenutte chassis van de Type D-racewagen voor
straatmodellen. Een voorruit, een stoffen dak en twee lederen stoelen verder
werd hij de XKSS. Het merk wou er 25 van maken, maar in een fabrieksbrand in
1957 gingen 9 chassis verloren. In 2016 besliste Jaguar om de ontbrekende
exemplaren alsnog in productie te nemen.
Alfa
Romeo Tipo 33 Stradale (1967)
De Tipo 33 Stradale was rechtstreeks afgeleid
van een racewagen en is zonder twijfel een van de mooiste auto’s aller tijden…
Maar ook een van de meest radicale, met zijn atmosferische V8 van slechts 2
liter, die onder een kippenvelverwekkend gebrul 230 pk ontwikkelt bij 9.000
o/m. Van deze rijdende UFO zijn slechts 18 exemplaren gemaakt.
Porsche
GT1 Strassenversion (1996)
Wanneer Porsche beslist om te gaan racen in
het GT1-segment, dan pakt het de zaken op de juiste manier aan: in
tegenstelling tot de Ferrari F40 en McLaren F1, die straatmodellen waren met
aanpassingen om te kunnen racen, is deze auto van in het begin ontwikkeld voor
de autosport. De versie voor de openbare weg had een flat-six van bijna 550 pk.
Mercedes
CLK GTR (1997)
Nog meer gegeerd dan de Porsche hierboven is
de Mercedes CLK GTR Strassenversion, een beest van een auto met een V12 van 612
pk en een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden. De radicale CLK GTR kreeg
later ook een Roadster-afgeleide en zelfs een SuperSport, met een V12 van
liefst 720 pk.
Maserati
MC12 (2004)
Het was bijna 40 geleden dat Maserati nog eens iets
met autosport had gedaan. De Italiaanse autobouwer keerde in 2004 terug langs
de grote poort met deze duivelse MC12. Hij was technisch nauwverwant aan de
Ferrari Enzo, maar voelde zich duidelijk minder op zijn gemak op de openbare
weg dan die laatste door zijn enorme afmetingen en problematische zicht rondom.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?