Hyundai
Het eerste volledig elektrische N-sportmodel van Hyundai wordt in juli voorgesteld en zal een ’N Drift Optimizer’-rijmodus krijgen, speciaal voor een flinke portie glijplezier!
Biobrandstof, aardgas, waterstof of synthetische brandstoffen... Deze energiebronnen komen tegenwoordig ruimschoots aan bod als alternatief voor de elektrische droom en voor traditionele brandstoffen zoas benzine of diesel. Maar die zoektocht naar alternatieven is niet nieuw! Dit zijn 5 alternatieven die lang geleden relatief succesvol waren... Sommige oplossingen waren goed... anderen helemaal niet!
De rantsoenering van brandstof tijdens de Tweede Wereldoorlog dreef ingenieurs ertoe om alternatieve oplossingen te bedenken. Eén daarvan was... hout! Voertuigen met een "vergassingscentrale" werden gevoed met ofwel hout ofwel kolen. Het principe? Een 'slechte' verbranding creëren en de uitlaatgassen gebruiken om ze te verbranden in de motor. Een weinig ecologische oplossing met een bijzonder slecht rendement en vooral ook regelmatig gevaarlijk. Maar goed, bij gebrek aan benzine moesten er andere oplossingen gezocht worden!
De eerste auto's werden aangedreven door een stoommotor waarvan de werking sterk leek op die van een locomotief. Naast het extra gewicht van de kolossale stoomketel was er ook een lange procedure om hem in gang te krijgen wanneer hij koud stond. Weinig comfortabel of praktisch in gebruik werden ze al snel vervangen door voertuigen met verbrandingsmotor. Maar toch waren er heel wat voordelen aan deze ouderwetse oplossing: de werkingsstilte, het koppel, een vereenvoudigde transmissie, enz.
De turbinemotor, dacht men in de jaren 50 en 60, was de motor die voor een revolutie ging zorgen bij de auto's. Chrysler ontwikkelde een uitzonderlijk prototype met de naam... "Turbine" ! Als brandstof was de keuze ruim: benzine, diesel, kerosine... en zelfs alcohol! Chrysler pochte zelfs met de bewering dat het zijn motor kon laten draaien op Tequila! Deze motor was betrouwbaar, trillingsvrij en slikte zowat alles, maar toch werd het project stopgezet en kwam het nooit tot serieproductie. Waarom? Het geluid van een stofzuiger sprak niet tot de verbeelding en... het verbruik was astronomisch! Maar in tegenstelling tot hardnekkige geruchten was de temperatuur aan de uitlaat lager dan die van een benzinewagen!
LPG, kort voor 'Liquefied Petroleum Gas': het is een brandstof die in de jaren '90 eerder populair was, maar die sindsdien wat in ongenade is gevallen (behalve dan bij voornamelijk Dacia). De brandstof is niet te verwarren met CNG: LPG is een mengeling van butaan en propaan, en is dus afkomstig van aardolie. Hoewel wagens op LPG vaak meer verbruiken, is de brandstof zelf een stuk goedkoper aan de pomp en wordt zijn emissie vaak als schoner beschouwd dan die van benzinemotoren.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Het eerste volledig elektrische N-sportmodel van Hyundai wordt in juli voorgesteld en zal een ’N Drift Optimizer’-rijmodus krijgen, speciaal voor een flinke portie glijplezier!
De Japanse constructeur heeft een op zijn zachtst gezegd intrigerende video gepubliceerd die de achterkant van een oude Skyline GT-R toont met de titel ‘R32 EV vol.1’...
Er is niet veel geduld meer nodig om de rest van het model te ontdekken, want Porsche heeft de afspraak op 18 april vastgelegd voor de officiële presentatie van de nieuwe Cayenne.
In een video op zijn YouTube-kanaal geeft Cupra al een glimp van zijn toekomstige elektrische SUV-coupé, nog even voor zijn officiële presentatie.