5 vergeten alternatieve brandstoffen

Biobrandstof, aardgas, waterstof of synthetische brandstoffen...  Deze energiebronnen komen tegenwoordig ruimschoots aan bod als alternatief voor de elektrische droom en voor traditionele brandstoffen zoas benzine of diesel. Maar die zoektocht naar alternatieven is niet nieuw! Dit zijn 5 alternatieven die lang geleden relatief succesvol waren... Sommige oplossingen waren goed... anderen helemaal niet!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 08 oktober 2021
  • Divers

1 en 2: hout en kolen

De rantsoenering van brandstof tijdens de Tweede Wereldoorlog dreef ingenieurs ertoe om alternatieve oplossingen te bedenken. Eén daarvan was... hout! Voertuigen met een "vergassingscentrale" werden gevoed met ofwel hout ofwel kolen. Het principe? Een 'slechte' verbranding creëren en de uitlaatgassen gebruiken om ze te verbranden in de motor. Een weinig ecologische oplossing met een bijzonder slecht rendement en vooral ook regelmatig gevaarlijk. Maar goed, bij gebrek aan benzine moesten er andere oplossingen gezocht worden! 

3: stoom

De eerste auto's werden aangedreven door een stoommotor waarvan de werking sterk leek op die van een locomotief. Naast het extra gewicht van de kolossale stoomketel was er ook een lange procedure om hem in gang te krijgen wanneer hij koud stond. Weinig comfortabel of praktisch in gebruik werden ze al snel vervangen door voertuigen met verbrandingsmotor. Maar toch waren er heel wat voordelen aan deze ouderwetse oplossing: de werkingsstilte, het koppel, een vereenvoudigde transmissie, enz. 

4 : alcohol (Tequila…)

De turbinemotor, dacht men in de jaren 50 en 60, was de motor die voor een revolutie ging zorgen bij de auto's. Chrysler ontwikkelde een uitzonderlijk prototype met de naam... "Turbine" ! Als brandstof was de keuze ruim: benzine, diesel, kerosine... en zelfs alcohol! Chrysler pochte zelfs met de bewering dat het zijn motor kon laten draaien op Tequila! Deze motor was betrouwbaar, trillingsvrij en slikte zowat alles, maar toch werd het project stopgezet en kwam het nooit tot serieproductie. Waarom? Het geluid van een stofzuiger sprak niet tot de verbeelding en... het verbruik was astronomisch! Maar in tegenstelling tot hardnekkige geruchten was de temperatuur aan de uitlaat lager dan die van een benzinewagen! 

5 : LPG

LPG, kort voor 'Liquefied Petroleum Gas': het is een brandstof die in de jaren '90 eerder populair was, maar die sindsdien wat in ongenade is gevallen (behalve dan bij voornamelijk Dacia). De brandstof is niet te verwarren met CNG: LPG is een mengeling van butaan en propaan, en is dus afkomstig van aardolie. Hoewel wagens op LPG vaak meer verbruiken, is de brandstof zelf een stuk goedkoper aan de pomp en wordt zijn emissie vaak als schoner beschouwd dan die van benzinemotoren.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km