5 vragen aan Gill Pratt (Toyota): elektrische auto’s, waterstof en wereldvrede...

Tijdens het Kenshiki Forum dat Toyota organiseerde in Brussel kregen we de kans om te praten met Gill Pratt, ‘Chief Scientist’ bij het bedrijf en CEO van het Toyota Research Institute. En dat leverde enkele interessante bedenkingen op.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 08 december 2022
  • Divers

VROOM.be: Chief Scientist, interessante titel. Wat is uw rol precies? 

Gill Pratt: Met het Toyota Research Institute bekijken wat de mogelijkheden zijn voor Toyota in de verre toekomst, op technisch vlak bijvoorbeeld. Wij maken daarbij geen keuzes rond bepaalde technologieën, maar onderzoeken wat de mogelijkheden zijn die kunnen bijdragen aan de toekomststrategie, maar ook of en hoe dat in de praktijk gebracht kan worden. Als ik een metafoor mag gebruiken: wij moeten bergtoppen in de verte spotten en dan investeren in onderzoek naar manieren om een weg vinden om daar te geraken door de mist in de vallei. Veel van de projecten waar we aan werken, draaien uit op niets of louter leveren inzichten op, maar een aantal ideeën zorgen voor grote doorbraken. Een ‘high risk, high reward’ aanpak. 

VROOM.be: Toyota leek lang geen heil te zien in batterij-elektrische voertuigen, tot de aankondiging van een groot elektrificatie-offensief? 

Gill Pratt: Het is niet dat Toyota niet geloofde in de elektrische auto. Het verschil is dat we nu het publiek meer vertellen over onze elektrificatiestrategie, omdat het nu iets is wat op grotere schaal haalbaar is. Toyota is al 20 jaar bezig met de ontwikkeling van EV’s, maar nu is de technologie pas echt rijp. We hebben veel onderzoek gedaan, maar zolang de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was, zijn we eraan blijven werken. De batterijtechnologie van vandaag is veel beter dan wat er 20 jaar geleden voorspeld werd en zelfs aan de huidige prijzen zijn batterijen veel interessanter dan wat er verwacht werd toen. Daarom kunnen we er nu mee uitpakken.

VROOM.be: Dus de toekomst voor Toyota zijn EV’s? 

Gill Pratt: Op termijn zeker. Maar op dit moment is er nog een uitdaging: te weinig lithium. Niet dat er een tekort is in de grond, maar het probleem is dat een lithium-mijn opstarten veel langer duurt dan een batterijfabriek uit de grond stampen. Nu is de vraag naar lithium om batterijen te maken heel groot, maar het aanbod is voorlopig maar ongeveer half zo groot en daardoor stijgt de prijs. Ik schat dat die situatie nog zo’n 10 tot 15 jaar zal aanhouden. Daarom is het op dit moment eigenlijk voor het klimaat interessanter om veel hybrides of plug-in hybrides met een kleine batterij te bouwen met het beperkte lithium-aanbod dan enkele EV’s, als we het op macro-economisch niveau bekijken. De globale uitstoot daalt op die manier meer op korte tijd.


VROOM.be: Toyota zet ook sterk in op waterstof, ook een interessante piste?

Gill Pratt: Dat kan zeker interessant zijn, maar eerder op langere termijn. We werken op dit moment hard aan de technologie om ermee klaar te zijn tegen de tijd dat er genoeg groene waterstof is. De grijze waterstof die er vandaag is, is qua klimaatimpact dan wel beperkter dan benzine, maar eerder vergelijkbaar met die van aardgas. Eens er genoeg groene waterstof is, kan het een oplossing zijn voor grotere voertuigen. We weten op dit moment alleen nog niet waar het omslagpunt ligt en voor welke voertuigen batterij-elektrische toepassingen interessanter zijn en voor welke waterstoftoepassingen.


VROOM.be: Zijn er tot slot nog interessante ontwikkelingen die u nauw aan het hart liggen? 

Gill Pratt: Wereldvrede, en dat is geen grap. Met de 220 werknemers van het Toyota Research Institute (TRI) doen we onder andere onderzoek naar toekomstige technologieën, waaronder robotica en energie en materialen zoals batterijen, maar we hebben ook een afdeling die ‘human-centered artificial intelligence’ heet. Die bestaat uit gedragswetenschappers en mensen die gespecialiseerd zijn in ‘machine learning’. Zij zijn bezig met onderzoek naar hoe we menselijk gedrag kunnen voorspellen om zo te bekijken hoe we daarop kunnen inspelen om zaken te ontwikkelen die die mensen helpen in hun leven en bijdragen onze doelstelling om koolstofneutraliteit te bereiken. De artificiële intelligentie en gedragswetenschap die we bij het TRI hebben, kunnen we ook inzetten voor onderzoek om het ontstaan van conflicten beter te begrijpen en manieren te zoeken hoe ze te voorkomen. Daar is de laatste duizend jaar maar weinig verandering in geweest. Ik ben niet zo naïef om te geloven dat we de problemen meteen gaan oplossen, maar het is wel belangrijk te proberen ervoor te zorgen dat we elkaar beter begrijpen en oorlogen te voorkomen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Toyota.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km