5 Vragen aan Lies Eeckman, Managing Director van Polestar Belgium

Exact drie jaar geleden werd op het Salon van Brussel een nieuw merk gelanceerd op de Belgische markt: Polestar. Ondertussen is het uitgegroeid tot een gevestigde waarde en op zijn tweede ‘fysieke’ Salon in ons land lanceert het met de Polestar 3 een nieuw model. Hoog tijd voor een gesprek met Lies Eeckman, de topvrouw bij Polestar Belgium.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 18 januari 2023
  • Divers

VROOM.be: Polestar doet het goed in België, als we mogen afgaan op de inschrijvingscijfers van 2022?

Lies Eeckman: Dat klopt, we zijn met 1.741 ingeschreven wagens geland in de top 5 wat de premium elektrische modellen betreft, en top 3 als we het puur over de elektrische bedrijfswagens hebben. Daar kunnen we alleen maar blij om zijn.

VROOM.be: Hoe verklaart u dat succes voor Polestar als relatief nieuw merk?

Lies Eeckman: Er zijn volgens mij verschillende factoren. We hebben een sterk product, een unieke ‘customer experience’ met rechtstreekse verkoop aan de klant zonder tussenkomst van dealers, maar ook 4 ‘Polestar Spaces’ met een team van echte specialisten in elektrisch rijden die enkel informeren en 36 service partners, wat belangrijk is voor het vertrouwen van de klant. Daarnaast zetten we met onze relatief beperkte marketingbudgetten in op sterke campagnes en focussen we vooral op bedrijven, die letterlijk de elektromotor zijn van de switch naar de nieuwe mobiliteit. En dan is er nog onze duidelijke positionering: de klant weet dat wanneer hij voor Polestar kiest, hij enerzijds kiest voor design en sportiviteit en anderzijds voor een sterke focus op technologie en duurzaamheid. En dat is een combinatie van factoren die aanslaat.

VROOM.be: Wat zijn de verwachtingen voor 2023? Jullie beginnen het jaar in elk geval goed met een mooie première op het Salon.

Lies Eeckman: We zetten in op een sterke groei dit jaar. Wereldwijd willen we van 51.000 geleverde voertuigen in 2022 naar 80.000 in 2023, voornamelijk met Polestar 2 en vanaf het vierde kwartaal ook Polestar 3. De markt van de elektrische wagens groeit exponentieel en daarnaast groeit ook ons aanbod en zijn we competitief qua levertermijnen met een gemiddelde levering voor huidige bestellingen in juni, met een speciale ‘Salonstock’ van Polestar 2 die al leverbaar is in april. Polestar 3 is voor ons een heel belangrijk model met een grote toegevoegde waarde in ons portfolio, want het SUV-segment is natuurlijk bijzonder in trek. Maar dat is nog maar het begin, want vanaf nu introduceren we elk jaar een nieuw model voor een veel breder gamma: later dit jaar Polestar 4, in 2024 Polestar 5, in 2025 Polestar 6 en daarna hebben we nog veel moois in petto.


VROOM.be: Vormt het laadnetwerk geen belemmering voor het succes?

Lies Eeckman: Ik denk dat we in België qua laadinfrastructuur goed zitten. Wallonië loopt misschien nog wat achter, maar in Vlaanderen en Brussel is het aanbod goed. Nu moeten we natuurlijk wel zien dat het netwerk de groei van het aantal elektrische wagens volgt. Steden moeten zeker hun huiswerk maken, maar met een combinatie van thuisladen, laden op het werk en publiek laden met ook snelladers zijn er weinig belemmeringen. We hebben met Polestar bijvoorbeeld een overeenkomst met Ionity, waardoor je onderweg kan snelladen aan een tarief van € 0,30 per kWh, wat goedkoper is dan thuisladen.

VROOM.be: Polestar maakt net als Volvo en Lotus deel uit van de Chinese Geely-groep. Is er geen bezorgdheid rond interne concurrentie? 

Lies Eeckman: Ik denk het niet. Wij bieden enkel elektrische wagens aan met een duidelijke positionering en differentiatie, met een focus op mensen die houden van design, technologie en sportiviteit en die ook veel belang hechten aan het klimaat en zelf een een onderdeel willen zijn van de oplossing. Heel bewuste consumenten die een bewuste keuze maken voor Polestar, dus ik denk niet dat we in elkaars vaarwater komen. 


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Polestar? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Polestar-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Jean-François Christiaens / Polestar.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km