Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De e-Powertechnologie is niet helemaal hybride maar ook niet helemaal elektrisch. De aandrijving (op de voorwielen) komt van een elektromotor met 140 kW (190 pk) die wordt gevoed door een batterij. Die laatste kan echter niet via een externe bron worden opgeladen, maar wordt gevoed door een benzinemotor die aan een generator is gekoppeld. Maar dan is het toch een hybride? Neen, want de verbrandingsmotor stuurt nooit kracht naar de wielen. Het is dus een elektrische auto met een rijbereikuitbreider. In tegenstelling tot eerdere vergelijkbare concepten (Opel Ampera, BMW i3 REX) is de batterij echter veel kleiner, waardoor de prijs laag kan blijven.
De elektromotor mag dan wel 140 kW ontwikkelen, maar de batterij kan maximaal 80 kW (108 pk) produceren. Hoe kan dat? Wanneer je het volledige vermogen vraagt door plankgas te geven, springt de benzinemotor via de generator bij. De elektromotor wordt dan simultaan door de batterij en de generator gevoed.
De benzinemotor is een driecilinder met VCR-technologie. Die afkorting staat voor “Variable Compression Ratio” of variabele compressieverhouding. Die technologie debuteerde bij Nissans dochtermerk Infiniti en maakt dat de motor onder veel meer omstandigheden zijn optimale rendement haalt dan een gewone benzinemotor.
Om het befaamde ‘koffiemoleneffect’ van hybrides zonder versnellingsbak (Toyota, we kijken naar u) te voorkomen, heeft Nissan de sturing van de driecilinder zodanig aangepast dat zijn toerentallen klimmen op een manier die overeenkomt met de subjectieve beleving van de acceleratie. Nissan noemt die technologie zelf “Linear Tune”.
Hoewel de Qashqai als eerste in Europa mag uitpakken met de e-Powertechnologie, is ze niet nieuw. Het Japanse merk verkoopt namelijk al sinds 2016 de Note e-Power met dezelfde techniek.
Ben jij op zoek naar een Nissan Qashqai ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Nissan Qashqai zoekertjes nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.