6 dingen die je niet wist over de bouw van een Morgan

Morgan houdt er al meer dan een eeuw een eigen stijl op na. Dankzij een fabrieksbezoek leerden we heel wat geheimen.

  • Wouters Bruno
  • 11 juni 2017

1. Sinds het eerste exemplaar in 1909 worden alle Morgans op bestelling en met de hand gemaakt in Malvern, op enkele tientallen kilometers ten zuidwesten van het Britse Birmingham. De huidige fabriek dateert van 1914.

2. De Morgan 4/4 is vandaag de oudste auto die het merk in productie heeft: de eerste 4/4 werd in 1936 gebouwd. Het huidige model leunt nog nauw aan bij het model uit 1954, dat op zijn beurt een eenvoudige evolutie was van het originele model.

3. Elke auto die wordt gebouwd, werd op voorhand besteld en op maat gemaakt van de wensen van de klant. Die kan de afwerking en uitrusting van zijn auto helemaal bepalen: hij kan kiezen uit 40.000 kleuren, waarvan sommige meer dan 1.000 pond per liter kosten. Voor het interieur zijn er meer dan 150 soorten leder. Daarna kiest de klant het type koetswerk en de breedte, het type kap en het materiaal, de velgen, enzovoort.

4. Het Morgan-gamma bestaat vandaag uit drie “modelfamilies”: de klassiekers (4/4, +4 en Roadster), de V8-modellen (Aero en +8) met modern aluminium chassis en BMW-V8 van 367 pk, en de 3Wheeler, die zestig jaar na het productie-einde van zijn voorganger verscheen. Al deze modellen worden nog steeds met de hand gemaakt in Malvern.

5. De Morgan heeft geen houten chassis. De klassiekers worden op een klassiek stalen chassis gebouwd, op bijna dezelfde manier als in 1936, de Aero en +8 op een chassis van aluminium. Er wordt wel hout gebruikt, maar voor de structuur van het aluminium chassis.

6. Zodra hij geassembleerd is, vertrekt de Morgan naar de verfafdeling. Daar worden de koetswerkonderdelen terug gedemonteerd om afzonderlijk geverfd te worden (vleugels, motorkap, deuren,…). De laatste stap is de interieurafwerking en de stoffen kap. Nadien wordt de auto terug geassembleerd, worden de accessoires gemonteerd, en volgt er een wegtest en laatste inspectie voor de Morgan aan de klant wordt geleverd. Er zijn ongeveer 17 dagen nodig om een Morgan te assembleren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Morgan.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km