65 miljoen laadpunten nodig in Europa tegen 2035

Het aantal elektrische voertuigen neemt toe, en tegen 2035 wil de EU enkel nog 100% elektrische nieuwe auto’s. Maar het laadnetwerk moet natuurlijk ook op punt staan.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 10 februari 2022
  • Elektrisch

Consultancybureau EY, het vroegere Ernst & Young, voerde samen met Eurelectric, de Europese vereniging van de stroomsector, onderzoek naar elektrische mobiliteit. De conclusie van die studie is dat er tegen 2035 zo’n 130 miljoen elektrische auto’s op de weg zullen zijn in de EU. De stroomvoorziening zou daarbij niet meteen een probleem vormen, alleen moet er gewerkt worden aan wanneer en hoe die auto’s laden (niet allemaal tegelijkertijd aan het volle laadvermogen), en er moeten vooral genoeg laadpunten voorzien worden.

Vooral thuis

En dat laatste is een pijnpunt. Om ervoor te zorgen dat dat laden vlot verloopt, berekende de studie dat er tegen 2035 zo’n 65 miljoen laadpunten nodig zijn in de EU. Daarvan moet zo’n 85% bij mensen thuis geplaatst zijn, met de overige 15% als publieke laadinfrastructuur. Dat zijn meer dan 9 miljoen publieke laadpunten, terwijl dat er vandaag amper… 374.000 zijn.

Die 374.000 is al een stijging met 40% in 2021, maar het is vooral de verdeling in Europa die zorgen baart, iets waarvoor de ACEA eerder ook al waarschuwde. Tien Europese landen hebben zelfs niet één laadpunt per 100 km weginfrastructuur (in België ligt dat cijfer op 5,5/100 km), terwijl Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk goed zijn voor 2 derden van de infrastructuur. Maar zelfs in die landen zijn er buiten de grote steden maar weinig oplaadpunten te vinden. En in de stad beschikken weinig mensen over eigen parkeerfaciliteiten, waardoor de vraag naar openbare laadpunten exponentieel zal groeien de komende jaren. Nog heel wat werk aan de winkel dus...


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: EDI - D'Ieteren.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km