7 dingen die je moet weten over de nieuwe verbruikstests

Sinds 1 september hanteert de autosector een nieuwe manier om het verbruik van zijn modellen te meten. De vorige meetmethode, de NEDC of New European Driving Cycle, beantwoordde al geruime tijd niet meer aan de realiteit. De nieuwe verbruikstest, de WLTP of Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, moet daar verandering in brengen.

  • Bervoets Wim
  • 04 september 2017

1. De nieuwe test vindt nog steeds plaats in een laboratorium

“De verbruiksmeting wordt niet in een realistische omgeving uitgevoerd”, was zowat de vaakst gehoorde kritiek op de NEDC-test. De auto’s werden in optimale omstandigheden in een ruimte getest in plaats van op de openbare weg.

Dat is bij de nieuwe WLTP-test niet anders: factoren zoals omgevingstemperatuur, hoogte, vochtigheid en luchtdruk hebben immers een invloed op de prestaties van een auto. In een laboratorium kunnen al die factoren op dezelfde manier worden nagebootst. Daardoor moet je overal ter wereld dezelfde resultaten krijgen en kunnen alle auto’s op dezelfde manier worden getest.

2. De nieuwe test duurt langer en legt een grotere afstand af

Duurde de NEDC-test 20 minuten, waarbij de auto 11 kilometer moest afleggen, dan gaan die cijfers nu naar omhoog. Voortaan legt de auto in de WLTP-test 23,25 kilometer af, en doet hij daar 30 minuten over.

3. Het rijgedrag tijdens de test is realistischer

Gedaan met het idee dat je bij de NEDC-test “een halve dag de tijd kreeg om 100 km/u te halen”: de gemiddelde snelheid ligt niet meer op 34 km/u, maar op 46,5 km/u. In de WLTP-test wordt er niet langer een piek gehaald van 120 km/u, maar van 131 km/u.

Voordien moesten alle auto’s op hetzelfde moment schakelen, nu wordt er gekeken naar het soort versnellingsbak en motor. Opties hebben ten slotte bij de WLTP wel een invloed: meerverbruikers als grotere velgen, klimaatregeling en zetelverwarming werden bij de NEDC niet mee in rekening gebracht.

4. Nieuwe auto’s worden ook op de openbare weg getest

Dat onderdeel heet RDE of “Real Driving Emissions”. De RDE-test meet niet het verbruik, maar wel de uitstoot van de auto. Op de openbare weg – en dus in realistische omstandigheden – wordt er nagegaan of de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen even reglementair is als in het laboratorium en aan de Europese normen voldoet. Het gaat dus om een soort dubbelcheck.

5. Er komt een overgangsfase

Vanaf 1 september 2017 moeten alle nieuwe auto’s die voor het eerst op de markt worden geïntroduceerd volgens de nieuwe WLTP-procedure worden getest. Nieuwe exemplaren van bestaande modellen mogen tot 1 september 2018 nog volgens de oude NEDC-procedure worden getest. Koop je dit jaar een auto, dan moet je dus zorgvuldig nakijken welke verbruikscijfers je met elkaar vergelijkt.

De RDE-test geldt vanaf 1 september 2017 eveneens voor nieuwe auto’s en vanaf 1 september 2019 voor alle auto’s. In januari 2020 wordt de RDE-test strenger.

6. De nieuwe test heeft nog niet meteen fiscale gevolgen

Onlangs berekende mobiliteitsorganisatie VAB het effect van de nieuwe verbruikstests op de verkeersbelasting. Omdat de nieuwe tests realistischer zijn, zullen ze hogere verbruiks- en CO2-cijfers opleveren. De CO2-uitstoot is een belangrijke factor in de berekening van de BIV en de verkeersbelasting. Maar de Vlaamse regering liet al weten dat die belastingen daardoor niet opeens zullen toenemen.

7. Je eigen auto zal nog steeds meer verbruiken

We hebben al vaak gewezen op het grote verschil tussen de officiële verbruikscijfers volgens de NEDC-cyclus en de metingen die we bij onze rijtests doen. De WLTP-test zal die kloof voor een deel dichten, maar wordt nog steeds uitgevoerd in een laboratorium om elke auto in dezelfde omstandigheden te kunnen testen. Je eigen verbruiksmeting hangt ook af van het weer, de verkeersdrukte en je eigen rijstijl. Die factoren doen je auto meer verbruiken. Schrik dus niet als je boordcomputer nog steeds meer aangeeft dan wat er in je brochure staat.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km