1. Topversie in de XE, instapper in de F-Type
Ken je de instapversie
van de F-Type nog? Inderdaad, die met de 300 pk sterke viercilinder. Het is
dat blok uit de Ingenium-familie dat nu als topversie dienst doet in de XE. Het
koppel blijft met 400 Nm trouwens ook identiek, net als de sprintcijfers: welgeteld
5,7 seconden van 0 tot 100 km/u in beide versies.
2. De V6 verdwijnt
De 300 Sport wordt inderdaad de
topversie van het XE-gamma, want de XE S verdwijnt. De zescilinder met
compressor was te moeilijk aan te passen aan de nieuwe WLTP-normen, en stoot
uiteraard meer CO2 uit dan de viercilinder.
3. De 300 Sport vervangt de S niet
In een reactie laat Jaguar weten
dat de 300 Sport niet moet worden beschouwd als de vervanger van de XE S.
Daarvoor is er een verschil in vermogen (300 tegenover 380 pk) en hebben beide
motoren een verschillend karakter. Wel wil het Britse merk zijn klanten met de
300 Sport een echte topversie blijven aanbieden.
4. Ook op XF en XF Sportbrake
De 300 Sport-uitvoering is ook
verkrijgbaar op de grotere XF en zijn breakversie, de XF Sportbrake. Zij
krijgen dus ook de 2.0 Ingenium viercilinder van 300 pk onder de kap, die op
termijn de rol van topversie overneemt van de XF S.
5. De V6 blijft
De XF en XF Sportbrake doen een
beroep op een 3 liter grote V6 diesel, die eveneens 300 pk sterk is. Die
dieselversie blijft voorlopig gewoon op zijn plaats in het gamma. De topdiesel
in de XE was al een viercilinder: de 2.0 Ingenium viercilinder van 240 pk in de
25d.
6. Eigen aankleding
De 300 Sport-uitvoering krijgt
aluminium accenten, onder meer op de spiegelkappen, rond het radiatorrrooster
en op de achterspoiler. Er zijn ook specifieke 19- en 20-duimsvelgen, contrasterende
stiksels in het interieur, “300 Sport”-opschriften en eigen koetswerkkleuren: Yulong White, Indus Silver, Santorini Black
en Caldera Red.
7. Sneller dan een olympische schaatskampioen
Jaguar zou Jaguar niet zijn als
het geen unieke stunt bedacht om zijn nieuwe model in de verf te zetten. Hem
het laten opnemen tegen een olympische schaatskampioen bijvoorbeeld, op een 3
kilometer lange ijspiste. Dankzij de standaard vierwielaandrijving levert dat
geen problemen op…