7 redenen waarom we geen coupé-cabriolets meer kopen

Een coupé die je in een handomdraai omvormt tot cabriolet? Geen slecht idee in een lange nazomer als dit jaar. Tien tot vijftien jaar geleden had je keuze te over, nu zijn de coupé-cabriolets bijna allemaal verdwenen. Hoe komt dat?

  • Bervoets Wim
  • 16 oktober 2018

1. Beperkte kofferruimte

Een stalen wegklapdak plooi je natuurlijk niet zomaar op. De dakpanelen moet je ergens kunnen wegstoppen, en dan kom je als ingenieur onvermijdelijk bij de kofferruimte terecht. Plaats voor bagage is er in zo’n kleine coupé-cabriolet nauwelijks als je het dak naar beneden deed. Niet zo praktisch dus.

2. Hoger gewicht

Stof weegt uiteraard een stuk minder dan staal (of aluminium), en de complexe wegklapmechaniek brengt ook een hoger gewicht met zich mee. Dat maakt de coupé-cabriolets een stuk zwaarder dan hun volledig gesloten evenknie, en dat heeft vaak ook zijn effect op het rijgedrag.

3. Minder plaats achteraan

Nog een ongewenst effect van grote panelen die je ergens moet wegbergen: de achterbank moet vaak ook een stuk naar voren. Vergeleken met hun gesloten equivalenten resulteert dat in vierzitters met beperktere ruimte achteraan (zoals de Ford Focus CC of Renault Mégane CC) of bij de compactere modellen in vierzitters met onbestaande ruimte achteraan (zogenaamde 2+2-modellen als de Peugeot 207 CC en de Mitsubishi Colt CZC).

4. Evolutie stoffen kap

Op tien jaar tijd heeft de klassieke stoffen kap een stevige evolutie doorgemaakt. De moderne kap is vandaag even goed geïsoleerd als een klassiek dak, waardoor koude en windgeluiden het interieur niet binnen geraken. De meerwaarde van een dure en complexe constructie met stalen dak is daardoor uitgevlakt.

5. Complexe mechaniek

Een stalen dakconstructie met twee of drie panelen vlot laten wegklappen in de kofferruimte is geen eenvoudige klus. Je hebt er dus een ingenieuze oplossing voor nodig, die complex in elkaar zit. Maar iets wat complex is, is meestal ook duur om te herstellen. Een stoffen kap is daarom veel goedkoper in onderhoud of reparatie.

6. Switch naar SUV

De coupé-cabriolet is ook het slachtoffer geworden van de populariteit van de SUV. Alle argumenten waarom kopers vandaag kiezen voor een SUV, heeft die coupé-cabriolet niet, integendeel: een hogere zitpositie, een verhoogd gevoel van veiligheid en voldoende ruimte binnenin.

7. Nieuwe markten willen ze niet

Een cabriolet is vooral populair in onze contreien, en niet ergens waar het geweldig warm is. In China of het Midden-Oosten, de nieuwe markten waar constructeurs op mikken, haalt niemand het zich in zijn hoofd om in tropische temperaturen in volle zon rond te rijden. Ook in zonnige staten in de VS, zoals Florida en Californië, zijn het vooral inwijkelingen uit noordelijke staten die er een cabriolet kopen, zo blijkt uit onderzoek.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km