Citroen
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
De wielbasis van de nieuwe Mercedes S-Klasse groeit met een enorme 71 millimeter tot 3.106 millimeter. Daarmee is de binnenruimte van de Duitse limousine langer dan een volledige klassieke Mini Cooper (3.060 millimeter). De S-Klasse Lang krijgt 51 millimeter extra wielbasis om uit te komen bij 3.216 millimeter.
Zoveel afstand tussen de voor- en de achteras is mooi voor de binnenruimte, maar het maakt een auto er niet bepaald wendbaar op. Daarom biedt Mercedes als optie niet één maar twee verschillende vierwielsturingen aan. In de basisvariant sturen de achterwielen bij het maneuvreren tot 4,5 graad tegen, wat al vrij veel is. Maar de meer extreme versie laat de wielen op de achteras tot wel 10 graden uitslaan. Daardoor zou de 5,2 meter lange kolos op de spreekwoordelijke zakdoek keren – al verklapt Mercedes nog geen cijfers.
De zelfrijdende systemen aan boord van de nieuwe S-Klasse moeten hem het vermogen geven om autonoom rijden van niveau 3 mogelijk te maken. Dat betekent dat de bestuurder onder heel specifieke omstandigheden in theorie niet meer op de weg moet letten. Let wel: de Europese wetgeving laat op dit vlak niet veel toe, dus in werkelijkheid zullen de zelfrijdende capaciteiten van de auto groter zijn dan wat wettelijk gezien mag.
Doorgaans is de S-Klasse een model dat pioniert met veiligheidsitems, maar deze keer moet Mercedes de collega’s van Audi volgen. In de flanken van de auto zitten sensoren die detecteren wanneer een langszij naderend voertuig niet meer zal kunnen remmen. Op dat moment kan de ophanging de auto met 80 millimeter omhoog krikken zodat de structureel ontzettend sterke dorpels meer van de klap opvangen en de passagiers dus beter beschermd zijn. Net zoals in de Audi A8, die ondertussen alweer drie jaar op de markt is.
Om zijn bestuurder beter bij te staan, volgen camera’s aan boord diens blik. Wanneer hij of zij zich omdraait om achteruit te rijden, zal de auto zelfstandig het zonnescherm voor de achterruit laten zakken. Hetzelfde systeem kan ook aan oogbewegingen zien of de bestuurder slaperig wordt en tot een pauze aanmanen.
De huidige AMG S63 heeft een 4.0-V8 biturbo van 612 pk en 900 Nm, die de kolos van 0 naar 100 km/u stuwt in een machtige 3,5 seconden. Maar in een wereld waar een Tesla Model S of een Porsche Taycan in minder dan 3 tellen naar de 100 vliegen, is dat te traag. Daarom krijgt de nieuwe AMG-versie er in één klap 200 pk bij om op meer dan 800 pk uit te komen. Dat extra vermogen komt van de combinatie van een krachtiger V8 en elektrische ondersteuning. Je leest het goed: de nieuwe AMG-S-Klasse wordt een plug-inhybride.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.