7 zaken die vanaf 1 januari veranderen in het verkeer

De eerste dag van het jaar is traditioneel een dag waarop er heel wat zaken in de wetgeving worden aangepast. Dit zijn zeven dingen die vanaf 1 januari 2019 anders zijn.

  • Bervoets Wim
  • 31 december 2018

1. Oldtimers in Vlaanderen moeten verplicht naar de keuring

Auto’s die in Vlaanderen als oldtimer geregistreerd staan, moeten vanaf 1 januari verplicht naar een periodieke technische keuring. Afhankelijk van de leeftijd moet een voertuig jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks gebeuren. Die eerste keuring zal gefaseerd verlopen, verspreid over 2019 en 2020.

2. Benzine en diesel worden niet geïndexeerd

De prijzen van benzine en diesel worden op 1 januari niet geïndexeerd. De indexering die elk jaar doorgevoerd wordt, wordt dus in 2019 overgeslagen. De beslissing kwam er kort nadat het protest van de gele hesjes ook België had bereikt.

3. Het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt opgeheven

Vanaf 1 januari verdwijnt het inhaalverbod voor vrachtwagens op snelwegen met 2x2 rijvakken. Het verbod zal alleen nog gelden bij regenweer. Als de gewesten dat nodig vinden mogen ze voor bepaalde delen van de snelweg wel een inhaalverbod opleggen, met verkeersborden.

4. Beginnende chauffeurs in Vlaanderen moeten naar een ‘terugkommoment’

Vanaf 1 januari 2019 worden voor beginnende bestuurders in Vlaanderen zogeheten terugkommomenten gehouden. Wie zijn definitieve rijbewijs heeft gehaald, moet zes tot negen maanden later opnieuw bewijzen dat hij het roze papiertje waard is.

5. De kilometerheffing voor vrachtwagens wordt uitgebreid

Het wegennet waar de kilometerheffing voor vrachtwagens geldt, wordt op 1 januari uitgebreid met 38 km. Het gaat om drie trajecten: de A11 van Brugge (N31) tot Knokke-Heist (N49), de N36 van Roeselare (R32) tot de N35 in Zarren, en de N722, van de N80 in Hasselt tot de N718 in Sint-Truiden.

6. De lage-emissiezone in Brussel wordt strenger

De Brusselse lage-emissiezone geldt vanaf 1 januari ook voor de meest vervuilende benzinewagens. Geen enkel voertuig zonder euronorm of van euronorm 1 mag dan nog in het Brussels gewest rond rijden. Voor dieselvoertuigen was dat al sinds begin 2018 het geval. Bovendien zullen dieselvoertuigen van euronorm 2 vanaf 1 januari 2019 ook niet meer welkom zijn in Brussel. Er geldt een overgangsperiode van drie maanden.

7. Elektrische motorfietsen betalen in Vlaanderen geen BIV meer

Wie een elektrische motorfiets koopt, hoeft daar vanaf 1 januari geen BIV meer op te betalen. Voor elektrische motorfietsen betaal je nu sowieso al geen jaarlijkse verkeersbelasting. De vrijstelling komt bovenop de zero-emissiepremie van 1.500 euro die iedereen met een elektrische motor krijgt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Belga. Source ©: Belga / VAB.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km