Chevrolet Corvette Z06: het monster is los

Twee jaar na de ‘beschaafde’ versie stelt Chevrolet de Z06-variant voor van zijn Corvette. Die is gemener, krachtiger en luidruchtiger dan de Stingray en helemaal op het circuit afgestemd.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 27 oktober 2021
  • Lancering
  • 3.788 weergaven

Laat ons meteen met het meesterstuk van deze Corvette Z06 beginnen: de centraal achterin opgestelde V8 LT6-motor van 5,5 liter. Volgens Chevrolet gaat het om de krachtigste atmosferische motor ooit in een productiewagen. Hij ontwikkelt 680 pk, 625 Nm aan koppel en haalt een verbluffende 8.600 o/m.

De ingenieurs van het merk hebben twee jaar aan de uitlaatklank gesleuteld. Op basis van het filmpje hieronder zouden we zeggen dat ze goed werk hebben geleverd.

Wilder

Rond die motor vinden we een auto die 9,4 centimeter breder is dan de conventionele Stingray. Er moet natuurlijk plaats worden gegeven aan de Michelin Pilot Sport 4S-banden, die kunnen worden vervangen door S2-semislicks, en die achteraan 345 millimeter breed zijn. Dat geeft veel grip nog voor de stroomlijn in actie schiet. De voor- en achterbumpers en zelfs de zijdelingse luchthappers zijn geoptimaliseerd om de neerwaartse druk en de koeling van de mechanische onderdelen te verbeteren. Dit circuitmonster is krachtiger en gestroomlijnder, maar stopt ook beter dan de klassieke versie. De Amerikaan heeft namelijk klauwen met zes zuigers in plaats van vier zoals op de Stingray.

Z07

Alsof dat allemaal nog niet volstaat is er ook nog het pack Z07, dat net zo goed het carbonpack had kunnen heten. De velgen, diffuser, decoratieve details en zelfs een deel van het stuurwiel zijn dan namelijk in dat zeer lichte en stijve materiaal uitgevoerd. Het pack omvat verder de eerder vermelde semislicks, een spoiler achterop, een verbeterde stroomlijn, koolstofkeramische remmen en een specifieke ijking van de ophanging.

Van het Circuit of the Americas naar de Nürburgring?

Net zoals de Stingray is de Z06 verkrijgbaar als coupé én als cabriolet. Volgens de Amerikaanse ingenieurs is het chassis zodanig stijf dat er geen enkel verschil is tussen de twee. De productiestart is gepland voor volgend jaar in de Verenigde Staten. Net zoals de Stingray mogen we hopen dat deze Z06 ook naar ons komt. Hij is in elk geval ontwikkeld om overweg te kunnen met een zeker Duits circuit genaamd Nürburgring. Een prijskaartje is nog niet gekend.



Het laatste autonieuws op de voet volgen?


Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Dankzij onze spionnen krijgen we al een duidelijker voorsmaakje van de vervanger die Renault voorziet voor zijn Kadjar SUV.  

BMW schenkt zichzelf een fabriek van 1 miljard euro!

BMW schenkt zichzelf een fabriek van 1 miljard euro!

Er zullen modellen gebouwd worden die gebaseerd zijn op het ‘Neue Klasse’-platform.  

Porsche Vision Gran Turismo: digitaal geweld

Porsche Vision Gran Turismo: digitaal geweld

De Porsche Vision Gran Turismo is bijna klaar om het circuit op te gaan…. in Gran Turismo 7

Tesla kopieert de concurrentie

Tesla kopieert de concurrentie

Dat zijn we niet gewoon van het merk, dat doorgaans out-of-the-box durft te denken.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

De populaire SUV Kia Sportage is voor het eerst verkrijgbaar in een specifieke versie voor de Europese markt. Hij biedt voortaan een breed gamma van geëlektrificeerde aandrijflijnen. Maar tegen welke prijs?

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 102.950
2021
12 km

Benzine, Automaat

€ 33.250
2021
50 km

Diesel, Manueel

€ 25.295
2021
15 km

Benzine, Manueel

€ 26.995

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 15.550
2017
98.554 km

Benzine, Automaat

€ 15.850
2014
62.936 km

Benzine, Manueel

€ 15.500
2016
102.299 km

Benzine, Manueel

€ 11.400
2014
66.943 km