Stellantis start elektrificatie van Maserati-fabriek

Niet enkel de auto’s maar ook hun fabrieken moeten worden aangepast om batterijen te kunnen verwerken.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 13 oktober 2021
  • Elektrisch
  • 3.908 weergaven

Stellantis is met vernieuwingen bezig, en niet enkel aan zijn auto’s maar ook aan zijn fabrieken. De groep wil zijn Italiaanse productielijnen aanpassen zodat ze meer elektrische modellen kunnen bouwen. In de eerste plaats wordt de fabriek van Mirafiori gemoderniseerd, in de buurt van Turijn. Daar worden vandaag de elektrische Fiat 500 en de Maserati Levanti geassembleerd, maar de site moet een heuse elektrische ‘hub’ worden voor het merk met de drietand.

Alles in Mirafiori

De infrastructuur moet worden aangepast en het personeelsbestand neemt toe. De groep wil zijn activiteiten namelijk verhuizen van de fabriek van Grugliasco, die vandaag de Quattroporte en Ghibli bouwt, naar die van Mirafiori. Stellantis belooft dat daarbij geen banen zullen sneuvelen. De assemblage van de berlines zou ook naar daar trekken en ze zouden volledig elektrisch worden. Op termijn zal de Italiaanse fabriek enkel nog batterijwagens bouwen, en dan vooral of zelfs alleen nog maar Maserati’s.

Voor binnenkort

Vergeet niet dat het merk met de drietand al een tijdje geleden heeft aangekondigd volledig elektrisch te willen worden. Die transitie zou binnenkort worden ingezet met de nieuwe GranTurismo en GranCabrio, waar enkel nog batterijen in te vinden zullen zijn. Er zou ook een elektrische variant komen van de Grecale, het model dat officieel wordt onthuld op 16 november 2021.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Maserati ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Maserati zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Of beter: veel meer, want naast deze pick-up ziet de Ford Ranger eruit als een stadswagen. En uiteraard komt hij niet naar Europa...

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

De eigenaar had de bolide nog maar een week in zijn bezit!

Aston Martin deels in Chinese handen

Aston Martin deels in Chinese handen

Geely, dat ook al eigenaar is van onder andere Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus, neemt een belang van 7,6% in de Britse autobouwer.

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Maserati stelt zijn nieuwe GranTurismo voor, een sportief model dat genoeg comfort moet bieden om lange afstanden in alle rust af te leggen. Een alternatieve keuze in het GT-segment, en dat zowel in benzine-uitvoering als 100 % elektrisch.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km