Aanraakschermen voor alles: voormalig Apple-ontwerper zegt neen!

De voormalige Apple-designer pleit voor een terugkeer naar knoppen en fysieke bediening.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 19 september 2022
  • Divers

Het is een trend die zich over de hele autosector uitstrekt: constructeurs schaffen steeds meer knoppen, schakelaars en andere fysieke bedieningselementen af in de interieurs van auto’s, om ze te vervangen door aanraakschermen die allerlei verschillende bedieningen in één plek groeperen. Een keuze die niet enkel te verklaren valt door de technologische vooruitgang, maar ook door het feit dat een scherm installeren in plaats van tientallen fysieke knoppen minder geld kost.

Maar het probleem daarmee is dat klanten, net als een groot aantal experts, zich negatief uitspreken over de ergonomie van deze aanraakschermen.

Bekend designer is niet akkoord

De industrieel ontwerper Jonathan Ive, aan wie we de eerste iPod, iPhone, iMac en iPad te danken hebben, en die Apple in 2019 verliet om zijn eigen ontwerpbureau op te richten (LoveFrom), heeft zijn mening gegeven over deze lastige kwestie. Volgens hem zal de vraag naar fysieke bediening weer toenemen. De constructeurs zullen hun strategie op dit vlak dus moeten herzien.

Jony Ive verduidelijkt nog: “Ik denk dat er geweldige mogelijkheden bestaan met oppervlakken, zoals bijvoorbeeld multi-touch. Maar we zijn nog steeds fysieke wezens. Ik denk dat we mogelijk weer meer gaan verschuiven naar interfaces en producten die fysiek aantrekkelijker zijn.” Ive werd zelfs gevraagd hoe zijn eigen auto-ontwerp er zou uitzien, maar daarop antwoordde de designer simpelweg: “Ik zou het je niet kunnen vertellen.”


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Tesla / BMW.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km