Volkswagen
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De voormalige Apple-designer pleit voor een terugkeer naar knoppen en fysieke bediening.
Het is een trend die zich over de hele autosector uitstrekt: constructeurs schaffen steeds meer knoppen, schakelaars en andere fysieke bedieningselementen af in de interieurs van auto’s, om ze te vervangen door aanraakschermen die allerlei verschillende bedieningen in één plek groeperen. Een keuze die niet enkel te verklaren valt door de technologische vooruitgang, maar ook door het feit dat een scherm installeren in plaats van tientallen fysieke knoppen minder geld kost.
Maar het probleem daarmee is dat klanten, net als een groot aantal experts, zich negatief uitspreken over de ergonomie van deze aanraakschermen.
De industrieel ontwerper Jonathan Ive, aan wie we de eerste iPod, iPhone, iMac en iPad te danken hebben, en die Apple in 2019 verliet om zijn eigen ontwerpbureau op te richten (LoveFrom), heeft zijn mening gegeven over deze lastige kwestie. Volgens hem zal de vraag naar fysieke bediening weer toenemen. De constructeurs zullen hun strategie op dit vlak dus moeten herzien.
Jony Ive verduidelijkt nog: “Ik denk dat er geweldige mogelijkheden bestaan met oppervlakken, zoals bijvoorbeeld multi-touch. Maar we zijn nog steeds fysieke wezens. Ik denk dat we mogelijk weer meer gaan verschuiven naar interfaces en producten die fysiek aantrekkelijker zijn.” Ive werd zelfs gevraagd hoe zijn eigen auto-ontwerp er zou uitzien, maar daarop antwoordde de designer simpelweg: “Ik zou het je niet kunnen vertellen.”
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.