Te koop: de persoonlijke Cobra van Carroll Shelby!

De Cobra kent iedereen. Maar hoewel authentieke exemplaren bijzonder zeldzaam zijn, vind je replica’s op elke straathoek. Dit exemplaar kan echter niet authentieker zijn: zijn enige bekende eigenaar is niemand anders dan de oprichter van het merk: Carroll Shelby zelf!
  • Piette François
  • 02 augustus 2016

De AC Cobra is het onmogelijke huwelijk tussen een licht Engels chassis en een krachtige Amerikaanse motor. Carroll Shelby gaat omzichtig te werk: eerst vervangt hij de originele tweeliter zes-in-lijn door een 4,2 liter V8, en daarna door een V8 van 4,7 liter. Het vermogen van bijna 300 pk transformeert het frêle chassis in een echt monster. Shelby stapelt de overwinningen op en vernietigt de Europese concurrentie. Dat is de Cobra “289”.

“427”

In 1965 gaat het kleine team van Carroll Shelby nog verder. Deze keer gaat het niet meer om een V8 van 4,7 liter, maar om een “big block” van 7 liter! Het vermogen van ongeveer 400 pk, waanzinnig voor een chassis dat normaal voorzien was voor 100 pk, transformeert de machine volledig. Tegelijk verandert de Cobra ook fysiek, met gespierdere vleugels en een wijd gapende bek. De prestaties zijn ongezien voor die tijd (0 tot 100 km/u in ongeveer 4 seconden), maar alleen de besten weten hem te temmen. Een legende is geboren.

Authentiek

De Cobra’s die je op straat ziet of op meetings zijn zo goed als zeker replica’s. Er werden namelijk slechts 350 exemplaren van deze “427” gebouwd. Dit exemplaar, “CX3178”, is uiteraard volledig authentiek. Het chassisnummer werd in 1965 in Texas besteld door een zekere “Horn-Williams Ford” en kende slechts één eigenaar: Carroll Shelby himself.

Automaat

Sidder en beef: de auto heeft een automaat met drie versnellingen! Voor regelmatig gebruik wilde Carroll Shelby een automaat voor zijn monster. Bijzonder zeldzaam op deze sportwagen, die meestal met een manuele bak met vier versnellingen uitgerust was. De auto bleef eigendom van de oprichter tot aan zijn overlijden. De Cobra werd twee keer gerestaureerd: in 1972 en begin jaren 2000. Bij die restauraties kreeg de auto zijn imposante rolbeugel. Een ander specifiek kenmerk: de auto kreeg een “428” V8, met een iets hogere cilinderinhoud dan de zevenliter, maar met iets minder vermogen (ongeveer 385 pk)…

Schatting

Zo’n tweedehandswagen komt uiteraard niet vaak voor. RM Sotheby’s veilt hem in Monterey op 19 en 20 augustus. De geschatte prijs? Ongeveer 1,5 miljoen euro…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Darin Schnabel - RM Sotheby's Auctions.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km