AC Cobra voortaan officieel als EV

De iconische sportwagen die vooral met roffelende achtcilinders wordt geassocieerd is voortaan ook in een elektrische variant verkrijgbaar.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 09 juni 2021
  • Elektrisch

AC Cobra voortaan officieel als EV

AC Cars, de constructeur van de legendarische AC Cobra, lanceert een nieuwe variant van zijn open tweezitter die flink wat puristen de gordijnen in zal jagen: de Series 4 Electric. De naam verraadt het al: de roffelende V8 is vervangen door een set batterijen in de neus en in de plaats van de versnellingsbak  zitten één of twee elektromotoren, afhankelijk van de versie.

Even licht

Elektrificatie wordt vaak geassocieerd met een hoger gewicht. Dat is hier niet het geval: de Electric-versies van de Series 4 zijn zelfs iets lichter dan de topversie met V8 en compressor en de gewichtsverdeling zou sterk vergelijkbaar moeten zijn. Dat betekent 1.190 kilo voor de basisversie met 1 motor, 1.240 kilo voor de variant met 2 motoren (maar wel nog steeds gewoon achterwielaandrijving). De minst krachtige variant ontwikkelt 230 kW (313 pk) en 500 Nm, de topversie piekt bij 460 kW (626 pk) en 1.000 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt respectievelijk 4,9 en 3,8 seconden.

54 kWh

In beide gevallen is de batterij 54 kWh groot, wat volstaat voor een rijbereik van respectievelijk 160 en 190 mijl (257 en 306 kilometer). Snelladen zit er niet in. Sterker nog: aan een wallbox zit er niet meer laadvermogen in dan 6 kW, wat de batterij van 0 naar 100 procent zou moeten duwen in een kleine 10 uur. Dat is een beetje mager voor een auto die 148.000 pond (172.000 euro) kost in zijn basisversie zonder opties (168.000 pond of 195.000 euro voor de dubbel zo krachtige topversie).

AC Cobra voortaan officieel als EV

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: AC Cars.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km