Na een optelsom van de verkoopcijfers van al
de verschillende merken in zijn portefeuille kondigde de Volkswagen-groep trots
aan een historisch record te hebben gevestigd door bijna 5,52 miljoen klanten
te hebben verleid in het eerste semester van 2018. Maar de merken
Renault-Nissan-Mitsubishi, die officieel geen “groep” maar een alliantie
vormen, pakten vandaag uit met nog meer spectaculaire resultaten: in de eerste
zes maand van dit jaar wist de Alliantie namelijk 5.538.530 nieuwe voertuigen
te slijten.
1 auto
op 9
In het eerste semester van 2018 kwam ongeveer
één nieuw verkochte auto op negen in de wereld van de Alliantie
Renault-Nissan-Mitsubishi. “De recordcijfers van de Alliantie in het eerste
halfjaar van 2018 bewijzen dat we goed op weg zijn om onze doelstellingen te
halen die we hebben bepaald in het kader van ons plan Alliance 2022”, zo
benadrukte Carlos Ghosn, algemeen directeur van Renault-Nissan-Mitsubishi bij
de onthulling van deze cijfers. Ter herinnering: volgens dit strategische plan
zou de groep tegen 2022 meer dan 14 miljoen voertuigen per jaar verkopen, wat
een groei zou betekenen van dik 30 procent in vergelijking met de 10,6 miljoen
verkopen die Renault-Nissan-Mitsubishi in 2017 wist te realiseren.
Groei
bij alle merken
Dit recordresultaat wordt bovendien gedragen
door een algemene groei bij al de merken uit de portefeuille van de Alliantie.
De Groupe Renault wist 2,1 miljoen auto’s te verkopen in het eerste semester
van 2018 en vestigde zo een nieuw record voor zijn merken Renault en Dacia.
Nissan Motor Co. Ltd van zijn kant verleidde met de auto’s van zijn merken
Nissan, Infiniti en Datsun 2,8 miljoen klanten. Mitsubishi Motors ten slotte
verkocht wereldwijd 616.648 auto’s.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?