Alpine A290_ β: geëlektrificeerd DNA

Alpine onthult het eerste model van zijn toekomstige elektrische gamma in bètavorm. Kan de A290, die in 2024 op de markt komt, het DNA van het sportieve merk combineren met elektrificatie?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 mei 2023
  • Elektrisch

Een kleine reminder als je het nieuws hebt gemist van de laatste jaren: Alpine wordt binnenkort een volledig elektrisch merk. Het enige huidige model in het gamma, de A110 coupé, wordt tegen 2026 vervangen door een nieuwe, elektrische generatie. En tegen dan komen er nog twee elektrische modellen van Alpine bij. In 2025 komt er een SUV-coupé, die onze spionagefotografen al hebben gespot tijdens tests. Maar eerst en vooral gaat de elektrische bal aan het rollen met een sportieve versie van de toekomstige elektrische Renault 5. Dit model komt in 2024 uit en krijgt de naam Alpine A290. Vandaag krijgen we al een voorproefje dankzij de conceptcar met achtervoegsel ‘β’, wat zijn ontwikkelingsstatus omvat, zoals in de informaticasector.

Drie keer kijken

Deze conceptcar kan je op drie manieren bekijken: op een afstand van 110 m, 110 cm en 110 mm, aldus het designteam dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling ervan. Op 110 m geeft de A290_ β een zeer duidelijk beeld van het toekomstige productiemodel. Volgens zijn ontwerpers is de conceptcar voor 85% definitief. Van ver zullen er enkel veranderingen te zien zijn op detailniveau wanneer de auto klaar is voor massaproductie. De velgen zullen bijvoorbeeld trouw blijven aan die van het concept, maar “minder complex” gemaakt worden voor productie, aangezien ze nu gemaakt zijn via 3D-printing.

Alpine zegt ook expliciet dat de dubbele X-lichtsignatuur van de conceptcar A290_ β rechtstreeks zal overgenomen worden op het productiemodel.

Cockpit in V-vorm

Als je op een afstand van 110 cm kijkt, kan je toch enkele technische details zien die moeilijk over te brengen zijn naar een productieversie van de A290. Zoals bijvoorbeeld de V-vormige voorruit die zich deels uitstrekt over de motorkap.

Ook het interieur van de A290_ β is duidelijk nog in de conceptfase, met een centrale bestuurderspositie! Verwacht dus niet dat deze 1+2-opstelling terug te vinden zal zijn op het toekomstige productiemodel.



In detail

Als je de conceptcar vanop een afstand van 110 mm bestudeert, kan je ook enkele details spotten die onzichtbaar waren op het eerste gezicht. Er zijn talloze opschriften te vinden (zoals de GPS-coördinaten van de designstudio van Alpine, of het gebruik van driehoeken die verwijzen naar het Alpine-symbool van het merk) en kleine details die doen denken aan de wereld van verbrandingsmotoren. Zoals de twee valse uitlaatpijpen die bestaan uit kleine computerventilatoren om de batterijen te koelen.



Toch zijn er ook enkele details aan boord te vinden die behouden worden voor de productiefase. Zoals de ‘overtake’-knop (OV) die een tijdelijke boost geeft, zoals te zien op het stuur van de conceptcar.

Gevormd door de racerij

Tenslotte onthouden we ook dat deze conceptcar functioneel is. En dat hij dus deels is gebaseerd op de racerij. Daarmee alleen al zou je kunnen zeggen dat het Alpine-DNA bewaard is gebleven. De conceptcar, die vooral bedoeld is om de show te stelen tijdens Grands Prix of tijdens Goodwood, voldoet namelijk aan de FIA-veiligheidsnormen, waarvan de vereisten enkele uitdagingen hebben gevormd voor de designteams. Zo moest men bijvoorbeeld de kleinst mogelijke gehomologeerde kuipstoelen vinden om ze in de auto te krijgen, ondanks de aanwezigheid van een volwaardige rolkooi in het compacte interieur. De A290_ β is zelf namelijk amper 4,05 m lang, voor een breedte van 1,85 m en een hoogte van 1,48 m.

Meer dan 200 pk?

Hoewel de designers beweren dat ze het rijgedrag van de conceptcar hebben fijngeslepen dankzij heel wat specifiek ontwikkelingswerk (chassis, ophanging, koppelverdeling, enzovoort) om tot een “speels en tegelijk efficiënt” resultaat te komen, blijven de technische eigenschappen van de A290_ β onbekend. Alpine zegt enkel dat er twee elektromotoren in de conceptcar zitten. Het productiemodel zal er daarentegen maar eentje krijgen. Gilles Le Borgne, technisch directeur van Groupe Renault, vertelde eerder echter aan onze conculega’s van Auto Express dat het productiemodel van de A290 de elektromotor van 160 kW (218 pk) uit de Mégane E-Tech Electric zou krijgen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km