Arquus Scarabée: gepantserd, licht en hightech

Hij kan bijna ter plekke rechtsomkeer maken.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 09 april 2021
  • Divers

Arquus Scarabée: gepantserd, licht en hightech

Waarschijnlijk heb je nog nooit gehoord van Arquus Defense. Dat is normaal: achter deze naam met een mythologische bijklank schuilt een kleine constructeur gespecialiseerd in de ontwikkeling van militaire voertuigen die deel uitmaakt van het Zweedse Volvo.

Het merk heeft zijn jongste telg onthuld, die luistert naar de naam Scarabée. Hij heeft de vorm van een gepantserde terreinwagen en kan vier passagiers vervoeren. Hij verschilt op flink wat punten van gelijkaardige voertuigen, te beginnen bij zijn hybride aandrijflijn, die een primeur is in deze niche. Een V6-diesel van 300 pk werkt samen met een elektromotor van 100 pk. Dankzij een gecumuleerd vermogen van 400 pk haalt de Scarabée een top van 130 km/u. Dankzij de elektromotor kan hij bovendien een paar kilometer lang in een gewijde stilte rijden: praktisch voor verkenningsmissies in alle discretie.

Arquus Scarabée: gepantserd, licht en hightech

Een andere troef, en niet van de minste: zijn vier wielen zijn zowel aangedreven als gestuurd. Een elektronische controlemodule maakt dat de achterwielen zo ver kunnen draaien dat ze parallel komen te staan met de voorwielen. Op die manier kan de Scarabéé zijdelings bewegen en bijna ter plekke rechtsomkeer maken. Tot slot heeft het apparaat ook nog recht op een verstelbare koetswerkhoogte en ontkoppelbare antirolstangen.

In tegenstelling tot bepaalde rivalen zoals de Rezvani Tank, die door iedereen kan worden gekocht, is de Scarabée enkel te bestellen door militaire organisaties.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Arquus Defense.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km