Aston Martin F1 pace car “Traag, als een schildpad”!

Volgens Verstappen en co zorgt dat voor gevaarlijke situaties omdat de banden van de Formule 1-wagens afkoelen en grip verliezen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 13 april 2022
  • Straf

Aston Martin levert samen met Mercedes de pace car en safety car voor het Formule 1-kampioenschap. De ideale manier om de auto’s van het merk te positioneren in een wereld die bekend staat om snelheid, exclusiviteit en hightech auto’s. Bovendien zorgt het ervoor dat het Britse merk ook toegang krijgt tot F1 circuits om zijn producten te promoten, zoals de Valkyrie AMR in Bahrein. Maar na dit weekend bekijkt Aston Martin het partnership misschien licht anders…

Liever Mercedes

In de Grote Prijs van Australië van afgelopen weekend moest de Aston Martin Vantage safety car weer uitrukken. Bernd Mayländer ging twee keer de baan op met de 528 pk sterke twin-turbo V8 van de F1 Edition van de Vantage. Maar na de race klonk er bij verschillende piloten kritiek, niet in het minst bij Max Verstappen, die zelden een blad voor de mond neemt. De Nederlander vond de Vantage traag als een schildpad. Piloten zijn zelden blij achter een safety car, maar Verstappen maakte ook de vergelijking met de safety car die Mercedes tijdens de eerste twee races van dit jaar inzette. Die 730 pk sterke Mercedes-AMG GT Black Series (met nota bene hetzelfde motorblok als de Aston) is volgens hem veel sneller en heeft veel meer grip.

Ook de Monegask Charles Leclerc, die de GP van Australië won, deed zijn beklag omdat ook hij moeilijkheden had om achter de pace car de temperatuur in zijn banden te houden. “Eerlijk gezegd wilde ik mijn beklag doen, maar toen zag ik hoe zeer de safety car uitbrak in de bochten en ik denk niet dat hij nog sneller kon gaan, dus wilde ik niet teveel druk leggen,” aldus Leclerc.

Geen al te beste beurt voor Aston Martin dus. Misschien de volgende keer toch maar de nieuwe V12-versie van de Vantage inzetten?


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Aston Martin.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km