Astra Coupé OPC X-Treme op de weg

  • Piette François
  • 06 augustus 2001
4,0-liter V8 motor van 444 pk levert opwindende prestaties. Met een acceleratie van 0 tot 100 km/u in minder dan vier seconden en een topsnelheid van meer dan 300 km/u bezorgt de Astra Coupé OPC X-Treme Opel een plaats bij de elite van de supersportwagens. Deze prestatiegerichte coupé wordt aangedreven door een V8 motor met vier kleppen per cilinder, die 326 kW (444 pk) ontwikkelt en een indrukwekkend koppel van 530 Nm aflevert bij 4800 t/min. De ‘X-Treme’ is grotendeels gebaseerd op de racewagen die deelnam aan het DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) kampioenschap, en bewijst op indrukwekkende wijze hoe, met slechts kleine aanpassingen, synergismen tussen racecircuits en de openbare weg kunnen worden bereikt. Deze ontwerpstudie debuteerde op het Autosalon van Genève 2001, waar ze geestdriftig werd onthaald door media en publiek. Het ‘X-Treme’ project kreeg vaste vorm onder supervisie van Opel's dochteronderneming OPC (Opel Performance Center GmbH), die verantwoordelijk is voor de Europese autosportactiviteiten van het merk en voor de ontwikkeling van exclusieve prestatie-gerichte producten. De Astra Coupé OPC X-Treme, die dankzij een nauwe samenwerking met ingenieurs en designers van Opel's International Technical Development Center (ITDC) in nauwelijks zeven weken werd ontwikkeld, geeft in geconcentreerde vorm en op sensationele wijze gestalte aan de dynamiek en de knowhow waarvan alle nieuwe Opel producten doordrongen zijn. Volker Strycek, general manager van OPC en hoofd van de afdeling motorsportactiviteiten, merkt op: “De ‘X-Treme’ bewijst dat Opel thuishoort in de topklasse!” Het algemeen concept van deze geavanceerde sportwagen leunt zeer dicht aan bij dat van de DTM raceversie: het veiligheidskoetswerk heeft vleugeldeuren en een space-frame en beschikt over diverse uitzonderlijk sterke componenten uit koolstofvezel. De 4,0-liter V8 motor met vier kleppen per cilinder drijft de achterwielen aan via een op de achterbrug gemonteerde zesversnellingsbak. Voorts beschikt de auto over een ophanging met dubbele A-armen vóór en achter en een remsysteem met schijfremmen van koolstofvezel op de vier wielen. Ongeveer de helft van de componenten van het racemodel werd aangepast of nieuw ontworpen voor gebruik op de wegversie. Het koetswerk oogt evenwichtiger, met een meer afgeronde neus en achterzijde, zachtere overgangen, 20” velgen met centrale bevestiging en een nieuw OPC-design en specifieke felrode lak. Binnenin kan de ‘X-Treme’ schermen met alcantara bekleding, afwerkingselementen van gepolijst aluminium en talrijke luxe details van zeer hoge kwaliteit die het sportieve karakter van de wagen verenigen met een standingvolle ‘techno-look’. De zetels, uitgerust met vijfpuntsveiligheidsgordels, hebben net als de DTM racewagen een met koolstofvezel versterkt frame, maar hebben een bekleding die meer comfort biedt op de weg. Ook de motor werd aangepast zodat hij zich beter leent voor het rijden op de weg. Een gewijzigde kleptiming, een elektronisch managementsysteem met aangepaste software, een lagere compressieverhouding en een verhoogde vliegwielmassa bezorgen de krachtbron de werkingskarakteristieken die noodzakelijk zijn voor dagelijks gebruik. Met een vermogen van 326 kW (444 pk) en een rijklaar gewicht van slechts 1150 kilogram behoort de Astra Coupé OPC X-Treme niettemin tot de allersnelste sportwagens. Volker Strycek licht toe: “Zowel de media als het publiek reageerden zeer enthousiast op de voorstelling van de ‘X-Treme’. Na zijn debuut in Genève ontvingen we een aantal spontane bestellingen. Zoals u zich kan inbeelden, spelen we met de gedachte een kleine, exclusieve serie te bouwen van deze ‘X-Treme’ modellen, die elk zouden worden uitgerust in functie van de persoonlijke voorkeuren van de klant. Dit zou ook een gelegenheid zijn om nieuwe verkoop- en serviceconcepten te verkennen. Zo zouden de kopers zich bijvoorbeeld op het Internet kunnen aanmelden en zien hoe hun wagens worden gebouwd, stap voor stap.”
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km