Stilistisch behoudt hij de afmetingen en
algemene lijnen van zijn voorganger, maar kenners zien meteen de agressievere
stijl met scherpere lijnen, laserkoplampen, hertekend radiatorrooster en de
brede lichtstrook achteraan. We noteren ook een achtervleugel die vanaf 120
km/u automatisch naar omhoog komt. Met andere woorden: je zou hem in België
nooit mogen zien…
Indrukwekkend zijn de afmetingen, met een
lengte van bijna 5 meter (4,97 meter), een breedte van 1,91 meter en een hoogte
van 1,42 meter. Audi kan dan ook een ruimer interieur voorleggen. De koffer
belooft 535 tot 1.390 liter aan laadruimte afhankelijk van de positie van de
achterbank.
Multimediakoorts
In het interieur gaat het technologiefestival
helemaal van start. Naast het voortaan bijna traditionele digitale
instrumentenpaneel en multimediascherm biedt Audi een derde digitaal scherm (en
tweede touchscreen) voor de bediening van de comfortfuncties. Bedienen gebeurt
via “MMI Touch Response”, dat “haptische en akoestische reacties” belooft zoals
bij een smartphone.
Motoren
Net als de nieuwe A8 maakt de A7 Sportback
gebruik van mild hybrids bij zijn
motoren dankzij een tweede elektrisch circuit van 48 volt. Hij wordt gelanceerd
met de 3.0 V6 TFSI die nu 55 TFSI heet en 340 pk en 500 Nm produceert. Andere
motoren volgen om het gamma naar boven en onder uit te breiden. Qua ophanging
laat Audi je de keuze tussen een passieve demping, adaptieve dempers of
luchtvering.
Over de auteur: Piette François