Tesla
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Audi kondigt namelijk aan dat alle A8-modellen een elektrisch systeem van 48 volt gebruiken. Dat kennen we al uit de nieuwe SQ7 en de Bentley Bentayga. Het systeem gebruikt onder meer een riemaangedreven alternator/starter die de motor uitschakelt als de snelheid onder 20 km/u duikt.
Tot 160 km/u is er ook een modus die de verbrandingsmotor uitschakelt wanneer je het gaspedaal lost. Het relatief lichte (30 kilogram) en eenvoudige (lees: niet duur) systeem kan tot 0,7 l/100 km besparen. Het zou relatief snel naar de rest van het gamma kunnen worden uitgebreid.
Deze hybridevorm laat echter niet toe om te vertrekken of versnellen met behulp van een elektromotor. Audi werkt wel aan een plug-inhybride. Het is nog niet duidelijk of die als verbrandingsmotor een V6 diesel krijgt zoals de Q7 e-tron of een viercilinder turbobenzine zoals zijn concurrenten, de BMW 740e iPerformance op kop.
Bij de lancering zal de A8 aangedreven worden door V6-benzine- en dieselmotoren en een V8 op benzine. Die laatste werd ontwikkeld door Porsche en kennen we al uit de RS 6 en RS 7. In de A8 zal hij echter iets worden ingetoomd. We kunnen ons perfect voorstellen dat er nadien nog een viercilinder hybride volgt, een V8 diesel en een W12. De S8 wordt uiteraard niet over het hoofd gezien.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...